Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Officiella Löpningstråden!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 438248" data-attributes="member: 84027"><p>Aktiv vila... Nu kom det där uttrycket som jag bara har gått och väntat på. Aktiv vila finns inte. Det finns antingen vila eller aktivitet. Bara att välja. Att vila aktivt är lika omöjligt som att stanna kvar på jobbet men ha semester eller vilka andra två företeelser som helst som står i motsatsförhållande till varandra. Äta men svälta, sitta i soffan men åka skidor, dricka en sjua Koskenkorva men vara nykter... Inget av det är möjligt.</p><p></p><p>När kroppen är i stillhet - eller i alla fall relativ stillhet - och inte ansträngs mer än vad som krävs för att klara vardagslunken återhämtar den sig och den bygger större kraft efter att ha stimulerats till det under träning. Är man då ute och joggar lätt eller dylik aktivitet är kroppen inte längre i vila utan då är den under stress/ansträngning vilket istället tar resurser från kroppen.</p><p></p><p>I den här branchen (som jag jobbat i sedan 1993) har det surrats om "aktiv vila" under lång tid och det har hela tiden varit lika omöjligt. I regel kommer orden ur munnen på människor som är högt motiverade men inte har begripit ett dyft om fysiologi. Elitidrottsmän t ex. Faktiskt har frågorna om "aktiv vila" varit sällsynta från mina kunder de senaste åren så jag tror att företeelsen är på väg bort. Hoppas verkligen det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 438248, member: 84027"] Aktiv vila... Nu kom det där uttrycket som jag bara har gått och väntat på. Aktiv vila finns inte. Det finns antingen vila eller aktivitet. Bara att välja. Att vila aktivt är lika omöjligt som att stanna kvar på jobbet men ha semester eller vilka andra två företeelser som helst som står i motsatsförhållande till varandra. Äta men svälta, sitta i soffan men åka skidor, dricka en sjua Koskenkorva men vara nykter... Inget av det är möjligt. När kroppen är i stillhet - eller i alla fall relativ stillhet - och inte ansträngs mer än vad som krävs för att klara vardagslunken återhämtar den sig och den bygger större kraft efter att ha stimulerats till det under träning. Är man då ute och joggar lätt eller dylik aktivitet är kroppen inte längre i vila utan då är den under stress/ansträngning vilket istället tar resurser från kroppen. I den här branchen (som jag jobbat i sedan 1993) har det surrats om "aktiv vila" under lång tid och det har hela tiden varit lika omöjligt. I regel kommer orden ur munnen på människor som är högt motiverade men inte har begripit ett dyft om fysiologi. Elitidrottsmän t ex. Faktiskt har frågorna om "aktiv vila" varit sällsynta från mina kunder de senaste åren så jag tror att företeelsen är på väg bort. Hoppas verkligen det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Officiella Löpningstråden!
Tillbaka
Topp