Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Offpist Arabba!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Onlytelemark" data-source="post: 858768" data-attributes="member: 63059"><p>Om man frågar, - om det finns något ställe med liten lavinrisk att åka offpist på- jag vet ju inte om ja ska skratta eller gråta, säkrast är det när det inte lutar och det inte finns någon snö. lavinrisken är som jag hoppas du känner till indelad i en gradering från 1 till 5, väder vind spelar en stor roll här, det är alltså omöjligt att svara på en sådan fråga. är jag på plats, ja då går det att säga, i alla fall var man inte ska åka, de flesta lavinolyckor sker när det är risk 3, ja då ignorerar folk varningarna, det är även så att många laviner som tar skidåkare inte ser så stora ut, jag har själv suttit fast i snö till låren utan någon möjlighet att på egen hand gräva mig loss. dessutom ska man vara utrustad för offpist åkning, liten skyffel, sond, och transceiver, något annat är kvallificerat vansinne. helst ska någon i gruppen ha gått någon form av lavinkurs, att åka ensammen förutsätter jag att du inte tänker göra. och till sist, man blir av med liftkortet om man ignorerar avstägningar, det är ju inte samma sak som att man inte får åka offpist, Hoppas jag har varit tydlig, och att alla är försiktiga, Offpist är fantastiskt, om det är puder, helt underbart, jag kan också tillägga att jag har 35 års erfarenhet av höga berg, och så bor jag för närvarande i Frankrike</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Onlytelemark, post: 858768, member: 63059"] Om man frågar, - om det finns något ställe med liten lavinrisk att åka offpist på- jag vet ju inte om ja ska skratta eller gråta, säkrast är det när det inte lutar och det inte finns någon snö. lavinrisken är som jag hoppas du känner till indelad i en gradering från 1 till 5, väder vind spelar en stor roll här, det är alltså omöjligt att svara på en sådan fråga. är jag på plats, ja då går det att säga, i alla fall var man inte ska åka, de flesta lavinolyckor sker när det är risk 3, ja då ignorerar folk varningarna, det är även så att många laviner som tar skidåkare inte ser så stora ut, jag har själv suttit fast i snö till låren utan någon möjlighet att på egen hand gräva mig loss. dessutom ska man vara utrustad för offpist åkning, liten skyffel, sond, och transceiver, något annat är kvallificerat vansinne. helst ska någon i gruppen ha gått någon form av lavinkurs, att åka ensammen förutsätter jag att du inte tänker göra. och till sist, man blir av med liftkortet om man ignorerar avstägningar, det är ju inte samma sak som att man inte får åka offpist, Hoppas jag har varit tydlig, och att alla är försiktiga, Offpist är fantastiskt, om det är puder, helt underbart, jag kan också tillägga att jag har 35 års erfarenhet av höga berg, och så bor jag för närvarande i Frankrike [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Offpist Arabba!
Tillbaka
Topp