Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Offpist, hur gör man?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 362735" data-attributes="member: 73781"><p>Jag skall ge ett tips som jag tycker är nyckeln till all åkning.</p><p></p><p>Axlar i fall linjen. Detta gäller all åkning men är extra viktigt offpist. Att få runt skidor och fötter är en sak men om du börjar vrida med överkroppen då är det maaaaaasssor av massa som skall vridas runt. Det blir gör tungt och okontrollerat. </p><p></p><p>Axlar i fall linjen och åka så många svängar du orkar. Börjar kroppen virdas med STANNA, vila och börja om.</p><p></p><p>När du har Axlarna i fallinjen så ÅKER DU MED SKIDORNA inte skidorna med dig.</p><p></p><p>Sen därifrån få ut fötterna från under kroppen. Ut med dom i svängarna.</p><p></p><p>Om du har axlarna i fallinjen så kommer ballansen också. Du kommer inte hänga bak på skidorna som är lätt hänt. Bakvikten är ofta relaterad till att hela kroppen vrids runt. Stå precis som när du åker vanligt men tryck inte in vaden i pjäxan. Där har du en bra ballans.</p><p></p><p>Ok men tillbaka till axlarna.</p><p></p><p>Titta Marja i följande klipp på youtube... [MEDIA=youtube]G7vNEN1wuDQ[/MEDIA]</p><p></p><p>Det är skolbok. Axlarna i fallinjen, ut med fötterna i svängarna och hålla ihop överkroppen.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 362735, member: 73781"] Jag skall ge ett tips som jag tycker är nyckeln till all åkning. Axlar i fall linjen. Detta gäller all åkning men är extra viktigt offpist. Att få runt skidor och fötter är en sak men om du börjar vrida med överkroppen då är det maaaaaasssor av massa som skall vridas runt. Det blir gör tungt och okontrollerat. Axlar i fall linjen och åka så många svängar du orkar. Börjar kroppen virdas med STANNA, vila och börja om. När du har Axlarna i fallinjen så ÅKER DU MED SKIDORNA inte skidorna med dig. Sen därifrån få ut fötterna från under kroppen. Ut med dom i svängarna. Om du har axlarna i fallinjen så kommer ballansen också. Du kommer inte hänga bak på skidorna som är lätt hänt. Bakvikten är ofta relaterad till att hela kroppen vrids runt. Stå precis som när du åker vanligt men tryck inte in vaden i pjäxan. Där har du en bra ballans. Ok men tillbaka till axlarna. Titta Marja i följande klipp på youtube... [MEDIA=youtube]G7vNEN1wuDQ[/MEDIA] Det är skolbok. Axlarna i fallinjen, ut med fötterna i svängarna och hålla ihop överkroppen. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Offpist, hur gör man?
Tillbaka
Topp