Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Offpist i Courmayeur vs Cervinia/Zermatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Eskas" data-source="post: 1264861" data-attributes="member: 39743"><p>Var i Cervinia/Zermatt i mitten av februari 2022. Var lite snö i Cervinia när vi var där och trots snöfall så var det för lite för att kunna åka utanför pisten i någon större utsträckning. Ytor finns ju i massor, men snön saknades när vi var där. Vi tog oss över till Zermatt flera dagar, då det systemet i mycket utsträckning ligger i mer varierade väderstreck och inte är lika exponerat av solen. Där utforskade vi en del utanför pisten och hittade en hel del bra åkning. Om jag bortser från mat och prisläge i Schweiz vs Italien skulle jag säga allt ALLT är bättre på Zermatt-sidan vs Cervinia-sidan. Hypermoderna liftar, brantare, mer variation i terräng, mer snö. Har för mig att det tog ca 30 min med lift att ta sig över till Zermatt från Cervinia, men då gäller det att det inte blåser så mycket så att liftarna kan hållas öppna.</p><p></p><p>Cervinia:</p><p>+ Hela liftsystemet ligger på solsida, bra om man gillar sola.</p><p>+ Går att åka över till Zermatt</p><p>+ Bra käk i backrestaurangerna</p><p>+ Mysig by</p><p>+ Bra prisnivå</p><p>- Hela berget ligger på solsida, värdelöst ur åkperspektiv då solen tar hårt på snötäcket om det dessutom är någon plusgrad.</p><p>- Kändes som restaurangerna hade väldigt överlappande menyer, blev lite variationslöst i slutet av veckan.</p><p></p><p>Har man flyt med snöläget kan Cervinia vara helt fantastiskt, men utifrån hur liftsystemet är utformat så är det ju något av en chansning att åka dit i och med att så mycket ligger exponerat för sol.</p><p></p><p>Courmayeur har jag också varit i vid två tillfällen, men bara över dagen. Trevlig by, större än Cervinia skulle jag säga. Åkte med guide då och hade väldig flyt med snön, så det var väldigt positiva upplevelser. Körde bara utanför då så kan inte säga så mycket om själva liftsystemet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Eskas, post: 1264861, member: 39743"] Var i Cervinia/Zermatt i mitten av februari 2022. Var lite snö i Cervinia när vi var där och trots snöfall så var det för lite för att kunna åka utanför pisten i någon större utsträckning. Ytor finns ju i massor, men snön saknades när vi var där. Vi tog oss över till Zermatt flera dagar, då det systemet i mycket utsträckning ligger i mer varierade väderstreck och inte är lika exponerat av solen. Där utforskade vi en del utanför pisten och hittade en hel del bra åkning. Om jag bortser från mat och prisläge i Schweiz vs Italien skulle jag säga allt ALLT är bättre på Zermatt-sidan vs Cervinia-sidan. Hypermoderna liftar, brantare, mer variation i terräng, mer snö. Har för mig att det tog ca 30 min med lift att ta sig över till Zermatt från Cervinia, men då gäller det att det inte blåser så mycket så att liftarna kan hållas öppna. Cervinia: + Hela liftsystemet ligger på solsida, bra om man gillar sola. + Går att åka över till Zermatt + Bra käk i backrestaurangerna + Mysig by + Bra prisnivå - Hela berget ligger på solsida, värdelöst ur åkperspektiv då solen tar hårt på snötäcket om det dessutom är någon plusgrad. - Kändes som restaurangerna hade väldigt överlappande menyer, blev lite variationslöst i slutet av veckan. Har man flyt med snöläget kan Cervinia vara helt fantastiskt, men utifrån hur liftsystemet är utformat så är det ju något av en chansning att åka dit i och med att så mycket ligger exponerat för sol. Courmayeur har jag också varit i vid två tillfällen, men bara över dagen. Trevlig by, större än Cervinia skulle jag säga. Åkte med guide då och hade väldig flyt med snön, så det var väldigt positiva upplevelser. Körde bara utanför då så kan inte säga så mycket om själva liftsystemet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Offpist i Courmayeur vs Cervinia/Zermatt?
Tillbaka
Topp