Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Offpist Mottmontering
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 982561" data-attributes="member: 12152"><p>Det beror på vad du jämför med. En sub 90mm kommer aldrig att gå bra utanför pisten jämfört med skidor som med moderna mått gör det, i alla fall inte i bra kallsnö, oavsett var du monterar. Ska du märka någon tydlig skillnad måste du gå bak runt 4cm skulle jag säga och gärna någon cm till. Min rekommendation är att försöka få tag på en Marker demo eller Schitzo-bindning, så att du kan testa själv. Jag har ingen uppfattning om hur mycket -4 påverkar parkegenskaperna negativt, men den där riktiga jibbstancen kommer ju att försvinna. Med en demo/Schitzo kan du hitta sweetspoten för din egen åkning. </p><p></p><p>För att en tc-montering ska fungera på en offpistskida måste man gå upp REJÄLT i bredd från 86mm, eller välja en skida med mycket och lång rocker. Tex Salomon Rocker2 92/Twentytwelve ska enligt ryktet gå bra även tc-montad. Det finns säkerligen mängder med fler skidor i den kategorin, men jag har dålig koll på jibbsegmentet. Med ~90mm utan eller med lite rocker får man helt enkelt acceptera att det inte går speciellt bra utanför.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 982561, member: 12152"] Det beror på vad du jämför med. En sub 90mm kommer aldrig att gå bra utanför pisten jämfört med skidor som med moderna mått gör det, i alla fall inte i bra kallsnö, oavsett var du monterar. Ska du märka någon tydlig skillnad måste du gå bak runt 4cm skulle jag säga och gärna någon cm till. Min rekommendation är att försöka få tag på en Marker demo eller Schitzo-bindning, så att du kan testa själv. Jag har ingen uppfattning om hur mycket -4 påverkar parkegenskaperna negativt, men den där riktiga jibbstancen kommer ju att försvinna. Med en demo/Schitzo kan du hitta sweetspoten för din egen åkning. För att en tc-montering ska fungera på en offpistskida måste man gå upp REJÄLT i bredd från 86mm, eller välja en skida med mycket och lång rocker. Tex Salomon Rocker2 92/Twentytwelve ska enligt ryktet gå bra även tc-montad. Det finns säkerligen mängder med fler skidor i den kategorin, men jag har dålig koll på jibbsegmentet. Med ~90mm utan eller med lite rocker får man helt enkelt acceptera att det inte går speciellt bra utanför. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Offpist Mottmontering
Tillbaka
Topp