Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Offpiståkning Randonnébindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="bjanne" data-source="post: 576888" data-attributes="member: 56758"><p>@ skantz: Har du testat att tura med duke? har du testat att åka med duke? Det jag upplever med bredare skidor är att du behöver en bindning som har styvare fjäder eftersom hävstångseffekten på bindning när du svänger blir så mycket större, speciellt i hårt före, då kan det vara trevligt att inte skruva sin binding i botten får att få ha kvar foten i den. Nu ska det sägas att jag inte har turat med en dynafitbindning någon gång, men av det jag har hört och läst mig till är de stabila så länge man har dom exakt rätt inställda. Duken har ju lite mer förlåtande egenskaper där... Vad det gäller vikten så är det ju en personlig preferens, men man bör ju räkna med hur mycket drops man kommer göra, eller hur mycket man kommer köra tur vs vanlig liftburen offpist. Det jag generellt känner är att en bindning som väger 2,6 kg kommer vara stabilare och mer hållbar än en bindning på dryga 300 g, men å andra sidan vara jobbig att släpa på när man går på tur. att man sedan vill ha en styv skida och en mjuk pjäxa är inget jag vill kännas vid heller. Jag tycker en mjuk pjäxa ger dig nackdelar i alla lägen utom när du kanske har problem med benhinnor eller så. Du tappar ju väldigt mycket kraft som du kan överföra till skidan om du har en för mjuk pjäxa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="bjanne, post: 576888, member: 56758"] @ skantz: Har du testat att tura med duke? har du testat att åka med duke? Det jag upplever med bredare skidor är att du behöver en bindning som har styvare fjäder eftersom hävstångseffekten på bindning när du svänger blir så mycket större, speciellt i hårt före, då kan det vara trevligt att inte skruva sin binding i botten får att få ha kvar foten i den. Nu ska det sägas att jag inte har turat med en dynafitbindning någon gång, men av det jag har hört och läst mig till är de stabila så länge man har dom exakt rätt inställda. Duken har ju lite mer förlåtande egenskaper där... Vad det gäller vikten så är det ju en personlig preferens, men man bör ju räkna med hur mycket drops man kommer göra, eller hur mycket man kommer köra tur vs vanlig liftburen offpist. Det jag generellt känner är att en bindning som väger 2,6 kg kommer vara stabilare och mer hållbar än en bindning på dryga 300 g, men å andra sidan vara jobbig att släpa på när man går på tur. att man sedan vill ha en styv skida och en mjuk pjäxa är inget jag vill kännas vid heller. Jag tycker en mjuk pjäxa ger dig nackdelar i alla lägen utom när du kanske har problem med benhinnor eller så. Du tappar ju väldigt mycket kraft som du kan överföra till skidan om du har en för mjuk pjäxa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Offpiståkning Randonnébindning
Tillbaka
Topp