"OK" kamera för alpresa (inga seriösa grejer)

HultEM

Ny medlem
Hej forum terroristen slår till igen!

Jag söker denna gången en kamera. Kameran bör vara relativt billig eller så billig som det går.

Jag hade tänkt ha den till att ta kort i backen och/men framförallt när jag dricker mig alldeles för berusad med mina polare. jag vill dock att den skall hålla för båda förhållandena. kameran bör vara kompakt, orkar inte springa runt med stativ på krogen om ni förstår vad jag menar ;)

därför undrar jag lite vad en kamera kräver för dessa situationer. egenskaper som Vattentäthet, Stötsäkehet, mörker kvalité och hur snöns reflektioner påverkar bilderna.

jag hade uppskattat oerhört om någon hade kunnat lägga fram ett eller några alternativ... annars får jag antagligen bege mig till pricerunner eller nått. lägg gärna fram en i varje pris kategori ex. en best of the best en mid-range en budget.

Tack på förhand!
mvh
Hult87

P.S. Kameran skall ha möjlighet att kopplas till en dator med USB2.0 eller Firewire, och det är en Digitalkamera jag söker (underförstått kanske efter som de analoga är utdöende(?))

Jag rekomenderar Panasonic Lumix DMC-FX3 kostar runt 2500 spänn väldigt billigt med tanke på att den är liten och ligger bra i handen om man jämför med olympus små väderskyddade kameror. Den har även leica optik och bildstabilisering. Man sak framför allt köpaden för att få leica optiken väldigt många små kompakta digital kamror har värdelös optik, då spelar det ingen roll att man har hur många mpix på den som helst det blir ändå inga bra kort

såg att du undrade hur den höll och så med =) men den håller som en vanlig kompakt kamera du kan tappa den i snön om du tar och blåser bort all snö innan du stoppar in den i fickan igen, men den har ju samma problem som alla kameror med lcd skärm att lcd funkar inte så bra i minusgrader då bilden kan börja hacka och få dålig uppdateringsfrekvens och i värsta fall frysa. Men det löses lättast genom att ha den i fickan förutom när man tar kort. Bildprocesorn är väldigt bra så den har inga problem med att vitbalansera sig, man kan även fixa till det efteråt i nåt redegeringsprogram.

Senast ändrad:
man tackar bjurlid! låter som en mycket vettig kamera. en sak undrar jag bara har du någon erfarenhet av "avtryckar hastigheten" alltså tiden det tar från att du klickar tills att den tar kortet?

var i ichgl v8 förra året och då snodde jag med mig syrrans olympus mju någonting och den var helt omöjlig att ta kort på folk som kom åkande i farten, just för att du var tvungen att klicka 2s i förväg - jag e ingen spåman.

tack än en gång och låt förslagen flöda!

p.s. hade inte tänkt filma med den, har redan en filmkamera som räcker till och inte är så farligt om den gårsönder.

Köpte mig en 4megapix på Netonnet i vintras för samma ändamål.
Kolla in Avant S5 t ex, 1200spänn är ju överkomligt för en slit-å-släng kamera.

har en lärare på min gammla skola som rekommenderade Olympus MJU 725 SW (precis som Goro). den skall ha mycket bra egenskaper, såsom vattentät upp till 5meter och klarar stötar från 1.5m ner i stengolv.

den låter bra undrar bara vad "avtryckar tiden" är

Den är nog som på alla nya kameror ganska försumbar,är ungefär samma fördröjning som det är på analoga kameror numera

folk har problem att lära sig en grundfunktion på kameror.

på de flesta kameror måste man trycka ned avtryckaren till hälften för att få den att fokusera, när den väl har gjort det är tiden tills kortet tas väldigt kort.

stå i backen o bara trycka ned helt en gång o sen tro att bilden skall tas direkt är bara för drömmarna än så länge.

hej å hå!

jag är total nybörjare på detta med kameror, jag fungerar enligt klicka, sätt in datorn, ladda över till hårdisken och tom minneskortet.

vad blir konsekvenserna av att stänga av AF (autofocus?), och är detta möjligt att göra på alla kameror?.

Konsekvenserna är de att kameran slipper fokusera, vilket är det som tar tid, innan varje bild och man kan då fotografera snabbare. Vet inte om alla kamerar har tillgång till manuell fokus, men gissningsvis finns det inte på enkla kameror med mest automatik.

Att stänga av AF och köra manuellt låter ju strålande, men det är INTE lätt. Jag har f:at upp en hel del bilder på det sättet. Med tanke på vad som efterfrågas så tycker jag inte att det en egenskap du ska prioritera. Dessutom är det inte särskilt vanligt på kompaktkameror, eller? (Rätta mig gärna.)

Idag har de flesta kamerorna väldigt kort tid från avtryck till att bilden tas. Har inga exakta siffror men tiderna är tillräckligt låga för att inte störa nämnvärt. Kanske är det lite trixigt om åkaren kör förbi dig nära, i övrigt tror jag inte att det är några problem.

Det blir vanligare och vanligare med inställningsmöjligheter på små kompakt kameror

Och det bästa sättet att fota i rätt ögonblick är att lära sig när man ska trycka ner avtryckarknappen och som sagt fokusera innan

varför inte mju 750 istället fär 700 då? :) om jag inte tar helt fel så e det i princip samma kamera, bara att den e nyare! ju nyare desto bättre, eller vad säger du nosskire? e inne på att köpa en mju 725, det låter ju kanon att den e vattentät, men den e ju fruktansvärt ful, men det får man kanske ta.

Tänkte på det 2 sekunder efter jag skrev men orkade inte ändra, antog att du skulle fatta galoppen :)

Fördelen med 750 är 5 gånger zoom vilket kan vara grymt skönt att ha!
Dock så finns mju 1000 med 10 megapixe.... men den är i samma v. som 700 och har inte 5 gånger zoom.

Ska försöka skrapa ihop till en kamera till vintern jag också och mju 725 verkar faktsikt bäst pga stöt tålig.. Men den är så ful!

Mju 750 är mycket sexigare och den har ju mer zoom... 3x är för lite tycker jag.

Får se hur det blir, men tror jag hamnar på en mju 725 ändå pga den tål så mycket... Dock rätt dyr :|

samma här!! det blir nog en mju 725, net o net har precis öppnat en butik i malmö, så det blir väl att man sticker in där på måndag. såg på pricerunner att den kostade 3359 där.

bara det sista att ordna nu innan man sticker ner til stanton :D

Notera att "3x gånger zoom" syftar på brännviddsomfånget, inte på max/min brännvidd.

Kolla in Fujis Finepix F11, har en själv och är mkt nöjd.. Har många inställnings möjligheter och har fått bäst i test i både M3 och aftonbladet, It's Nice :)
Kostar runt 2500, kolla på cyberphoto.se för mer info om den.

Senast ändrad:
köpte en olympus mju 725 idag,, fanns även i blå färg, så den ser inte så dum ut faktiskt...

Kolla SANYO Xacti CA6.
Har själv föregångaren som tar bra bilder, går ner i en ficka men framförallt kan filma riktigt hyfsat.... (se resultaten på www.cosanostra.se under downloads).
CA6 är dessutom vattenskyddad vilket ju lär vara en fördel när ölen flödar som värst...

den verkar intressant, hittar dock inte exakt den modellen på ex. Pricerunner? men de andra Sanyo kamrorna verkar ju vara rätt lagom prisklass iallafall

redrum sa:
http://olympus.se/consumer/29_mju_700.htm den kameran kanske du letar efter?

+ bra att ta på snabbt rörande föremål
+ vattentät skal
+ bra att ta med vid mörker

OBS har själv den kameran och jag är helnöjd med den. bilderna i mitt album har jag tagit med den kameran!
den e inte vattentät,, men den e väderskyddad.. det e inte samma sak, men mju 725 e vattentät. de båda har ungefär samma innehåll bara att 725an e vattentät och stöttålig...

Annars kan jag rekommendera Pentax WPi, W10 eller W20. W20 är nyast.

Bilderna på denna sidan har jag tagit med min Pentax wpi http://bobbyk.awardspace.com/

Helt ok tycker jag...

Helt vattentät är den också 2.200:- till 2.500:- beroende på modell.

Nicklash du e inte dåligt lik hans fahlen(?) lite osäker på efternamnet, han som e programledare för När och Fjärran.

Det är inte jag som är han som är lik Hans Fahlen, utan jag är han tredje från slutet. Men det kan jag hålla med om ja! Jävlar vad han är lik honom!

Tillbaka
Topp