Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Ok med dessa alpinskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PederL" data-source="post: 1254576" data-attributes="member: 165477"><p>Hej, det beror på typ av skida, vilken vikt man har och erfarenhet och lite annat. Det finns en guide här: </p><p>[URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/[/URL]</p><p></p><p>Jag har också rena pistskidor som är mellan 163 och 170. Och tre par all-mountain mellan 177-179. Men den som är mest lättåkt av dessa, svänger snabbast och enklast, är mina QST 92. Det beror på som jag skrev att dessa skidor har lite rocker men har ändå spann, deras effektiva längd mot snön är troligen inte längre än mina kortare pistskidor. Och pistskidorna är hårdare och kräver då mer. Läs mer om vad andra tycker om QST 92 här:</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/prylar/skidor/salomon-qst-92.html#reviews[/URL]</p><p></p><p>Följer du guiden ovan för skidlängd så kommer du hamna på kortare skidlängd antar jag, hade jag varit mindre erfaren skulle jag valt QST 92 i längden169 cm och då fått en skida som var extremt lättsvängd men fått offra lite stabilitet i högre farter. Som relativ nybörjare kan du ha korta skidor, det är lättare att svänga men du kommer uppleva eventuellt uppleva dem lite fladdriga i högre fart, men jag rekommenderar att gå ner i skidlängd så du får bättre kontroll på svängen. Jag tror att de flesta skidor är en kompromiss av egenskaper. Och jag menar att QST 92 är en bra mix där man får tillräcklig stabilitet men en väldigt förlåtande och lättsvängd (rolig!) skida till ett rimligt(?) pris. Det finns säkert andra skidor därute med liknande bra egenskaper, kanske bättre, men jag har inte testat andra som är lika roliga att åka på. Kompromissen jag får ta är att de inte är lika bra som bra rena pistskidor på isigt före. Hoppas dessa råd hjälper!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PederL, post: 1254576, member: 165477"] Hej, det beror på typ av skida, vilken vikt man har och erfarenhet och lite annat. Det finns en guide här: [URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/[/URL] Jag har också rena pistskidor som är mellan 163 och 170. Och tre par all-mountain mellan 177-179. Men den som är mest lättåkt av dessa, svänger snabbast och enklast, är mina QST 92. Det beror på som jag skrev att dessa skidor har lite rocker men har ändå spann, deras effektiva längd mot snön är troligen inte längre än mina kortare pistskidor. Och pistskidorna är hårdare och kräver då mer. Läs mer om vad andra tycker om QST 92 här: [URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/prylar/skidor/salomon-qst-92.html#reviews[/URL] Följer du guiden ovan för skidlängd så kommer du hamna på kortare skidlängd antar jag, hade jag varit mindre erfaren skulle jag valt QST 92 i längden169 cm och då fått en skida som var extremt lättsvängd men fått offra lite stabilitet i högre farter. Som relativ nybörjare kan du ha korta skidor, det är lättare att svänga men du kommer uppleva eventuellt uppleva dem lite fladdriga i högre fart, men jag rekommenderar att gå ner i skidlängd så du får bättre kontroll på svängen. Jag tror att de flesta skidor är en kompromiss av egenskaper. Och jag menar att QST 92 är en bra mix där man får tillräcklig stabilitet men en väldigt förlåtande och lättsvängd (rolig!) skida till ett rimligt(?) pris. Det finns säkert andra skidor därute med liknande bra egenskaper, kanske bättre, men jag har inte testat andra som är lika roliga att åka på. Kompromissen jag får ta är att de inte är lika bra som bra rena pistskidor på isigt före. Hoppas dessa råd hjälper! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Ok med dessa alpinskidor?
Tillbaka
Topp