Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Ökad fart i backen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1333598" data-attributes="member: 179533"><p>Jag kan knappast rekommendera att cykla utan hjälm till någon annan men det fungerar för mig.</p><p></p><p>Jag är uppväxt på cykeln och cyklar lika vårdslöst idag när jag är 40 år som jag gjorde i tonåren. Jag frontalkrockar då och då med andra lika vårdslösa medelålders män på cykel och att i full fart flyga huvudstupa över styret rätt ned i asfalten är lika naturligt för mig som att stiga upp på morgonen. Det kan såklart låta vansinnigt att inte ha hjälm under dessa premisser men man lär sig hur man ska ramla när man gör det ofta nog.</p><p></p><p>Jag upplever att hjälmen stör mina sinnesintryck så att det försämrar min rumsuppfattning och jag får då svårare att läsa trafiken samtidigt som det större och tyngre hjälmbeklädda huvudet lättare slår i vid en krasch.</p><p>Allt detta gäller såklart i högsta grad även för skidhjälmen vilket gör att jag inte har en aning om vad som pågår bakom min rygg när jag åker skidor med hjälm. När är jag cyklar utan hjälm har jag full koll bakåt, jag har ögon i nacken.</p><p>Trots detta skulle jag aldrig drömma om att åka skidor utan hjälm då jag ofta åker i en hastighet långt högre än vad vi har utvecklats för genom evolutionen. Jag har dock full förståelse för folk som åker skidor eller bräda utan hjälm.</p><p></p><p>Men jag hör vad du säger. Jag vet många som har skadat sig illa på cykel och jag har nått åldern då mina kognitiva funktioner sakta börjar förfalla. Hade jag haft barn hade jag dessutom prioriterat annorlunda, nu ligger prio på den frihet som man inte riktigt kan uppleva då man ansvarar för någon annan.</p><p></p><p><em>Lång text och jag är visst långt från trådens ämne nu igen…</em></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1333598, member: 179533"] Jag kan knappast rekommendera att cykla utan hjälm till någon annan men det fungerar för mig. Jag är uppväxt på cykeln och cyklar lika vårdslöst idag när jag är 40 år som jag gjorde i tonåren. Jag frontalkrockar då och då med andra lika vårdslösa medelålders män på cykel och att i full fart flyga huvudstupa över styret rätt ned i asfalten är lika naturligt för mig som att stiga upp på morgonen. Det kan såklart låta vansinnigt att inte ha hjälm under dessa premisser men man lär sig hur man ska ramla när man gör det ofta nog. Jag upplever att hjälmen stör mina sinnesintryck så att det försämrar min rumsuppfattning och jag får då svårare att läsa trafiken samtidigt som det större och tyngre hjälmbeklädda huvudet lättare slår i vid en krasch. Allt detta gäller såklart i högsta grad även för skidhjälmen vilket gör att jag inte har en aning om vad som pågår bakom min rygg när jag åker skidor med hjälm. När är jag cyklar utan hjälm har jag full koll bakåt, jag har ögon i nacken. Trots detta skulle jag aldrig drömma om att åka skidor utan hjälm då jag ofta åker i en hastighet långt högre än vad vi har utvecklats för genom evolutionen. Jag har dock full förståelse för folk som åker skidor eller bräda utan hjälm. Men jag hör vad du säger. Jag vet många som har skadat sig illa på cykel och jag har nått åldern då mina kognitiva funktioner sakta börjar förfalla. Hade jag haft barn hade jag dessutom prioriterat annorlunda, nu ligger prio på den frihet som man inte riktigt kan uppleva då man ansvarar för någon annan. [I]Lång text och jag är visst långt från trådens ämne nu igen…[/I] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Ökad fart i backen
Tillbaka
Topp