Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Ökad fart i backen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gsoul" data-source="post: 1335975" data-attributes="member: 129985"><p>Måste inflika känner jag.</p><p>Jag är förmodligen en sån där som diskuteras här i tråden. Har åkt skidor sen 80-talet och åker oftast avsevärt fortare än snittet i backen.</p><p>Ja, jag är medveten om vissa risker och jag väljer såklart var och när jag åker fort och var och när man bör sakta ner.</p><p></p><p>Det jag känner har förändrats under åren är förflyttningen av ansvar. Nuförtiden är det nästan alltid "någon annans" ansvar att vidta aktsamhet i backen. Jag har full förståelse för det när det gäller små barn men det är oftare vuxna som har åsikter i backen.</p><p>Ingen har något eget ansvar längre, det är alltid någon annan som borde ha gjort annorlunda.</p><p></p><p>Är du oerfaren och osäker i backen så är det helt ok. Men dra då inte helt irrationellt och plötsligt åt höger el vänster utan att se om det kommer någon där, precis som vid ett filbyte på motorvägen.</p><p>Åk lugnt, håll en linje som är någorlunda förutsägbar för bakomvarande och lämna alltid en lucka närmast kanten på backen så man kan åka förbi där.</p><p>Titta först upp i backen innan du kastar dig ut.</p><p></p><p>Inga extrema saker, man behöver inte ha åkt skidor hela livet för att klara av det.</p><p>Alla vill ha roligt i backen och åka efter sin nivå utan att skadas eller skada andra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gsoul, post: 1335975, member: 129985"] Måste inflika känner jag. Jag är förmodligen en sån där som diskuteras här i tråden. Har åkt skidor sen 80-talet och åker oftast avsevärt fortare än snittet i backen. Ja, jag är medveten om vissa risker och jag väljer såklart var och när jag åker fort och var och när man bör sakta ner. Det jag känner har förändrats under åren är förflyttningen av ansvar. Nuförtiden är det nästan alltid "någon annans" ansvar att vidta aktsamhet i backen. Jag har full förståelse för det när det gäller små barn men det är oftare vuxna som har åsikter i backen. Ingen har något eget ansvar längre, det är alltid någon annan som borde ha gjort annorlunda. Är du oerfaren och osäker i backen så är det helt ok. Men dra då inte helt irrationellt och plötsligt åt höger el vänster utan att se om det kommer någon där, precis som vid ett filbyte på motorvägen. Åk lugnt, håll en linje som är någorlunda förutsägbar för bakomvarande och lämna alltid en lucka närmast kanten på backen så man kan åka förbi där. Titta först upp i backen innan du kastar dig ut. Inga extrema saker, man behöver inte ha åkt skidor hela livet för att klara av det. Alla vill ha roligt i backen och åka efter sin nivå utan att skadas eller skada andra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Ökad fart i backen
Tillbaka
Topp