Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ökar detta medvetenheten om laviner?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Puddertjuv" data-source="post: 152177" data-attributes="member: 15330"><p>hmm det är bra att bli påmind om riskerna kring off pist åkning. Har själv förlorat två goda kompisar i lavinolycker och löst ut en lavin själv då jag var ung o dum..... Bra att riskerna sätts i sökljuset än en gång för man ser f*n mig mycke idioti när man är neröver i alperna. Tyvärr så är det ju oxå så att de senare års skidfilmer i ett forsök på att sälja mera visar sekvenser där proffsåkare blir tagna av laviner men överlever... tror detta är med på att ofarliggöra laviner.... så mina tips för att unngå laviner och minmera riskerna</p><p></p><p>när det har snöat mycke o hård vind från en dominerande riktning.. Ingen offpist för snöen har satt sig.. .JA jag går miste om den pistnära offpisten men jag utsätter mig inte för extrem risker. </p><p>När det skall köras okända coloirer gå upp och ta prov på väg upp. Är det som iår i alperna att det ligger 40 - 50 cm suckersnö i botten coh ett hårdare lager över så behöver man inte vara mensa kandidat för att fatta att lösnar det så blir det mycke fart och kraft i lavinen. </p><p>Alla som kör med oss skall kunna sin utrustning och ha visat att de kan använda den. </p><p>Inge traversering över stora öppna branta ytor</p><p>Ingen offpist där vi tror det kan gå laviner och som änder i stup eller andra potensiellt dödande hårda ytor. </p><p>En och en åker ner och stannar inte förän han/hon är i säkerhet,/står på ett säkert ställe. </p><p>DE som har större erfarenhet åker siste eller en av oss blir igen till slut för att samtliga skall känna sig säkra och för att se att vi alla följer på. </p><p></p><p></p><p>hmm det mästa handlar ju om att visa respekt för fjället och tänka innan man handlar.... </p><p></p><p>hmm sporade av lite här</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puddertjuv, post: 152177, member: 15330"] hmm det är bra att bli påmind om riskerna kring off pist åkning. Har själv förlorat två goda kompisar i lavinolycker och löst ut en lavin själv då jag var ung o dum..... Bra att riskerna sätts i sökljuset än en gång för man ser f*n mig mycke idioti när man är neröver i alperna. Tyvärr så är det ju oxå så att de senare års skidfilmer i ett forsök på att sälja mera visar sekvenser där proffsåkare blir tagna av laviner men överlever... tror detta är med på att ofarliggöra laviner.... så mina tips för att unngå laviner och minmera riskerna när det har snöat mycke o hård vind från en dominerande riktning.. Ingen offpist för snöen har satt sig.. .JA jag går miste om den pistnära offpisten men jag utsätter mig inte för extrem risker. När det skall köras okända coloirer gå upp och ta prov på väg upp. Är det som iår i alperna att det ligger 40 - 50 cm suckersnö i botten coh ett hårdare lager över så behöver man inte vara mensa kandidat för att fatta att lösnar det så blir det mycke fart och kraft i lavinen. Alla som kör med oss skall kunna sin utrustning och ha visat att de kan använda den. Inge traversering över stora öppna branta ytor Ingen offpist där vi tror det kan gå laviner och som änder i stup eller andra potensiellt dödande hårda ytor. En och en åker ner och stannar inte förän han/hon är i säkerhet,/står på ett säkert ställe. DE som har större erfarenhet åker siste eller en av oss blir igen till slut för att samtliga skall känna sig säkra och för att se att vi alla följer på. hmm det mästa handlar ju om att visa respekt för fjället och tänka innan man handlar.... hmm sporade av lite här [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ökar detta medvetenheten om laviner?
Tillbaka
Topp