Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Old man skibum
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SvanteX" data-source="post: 1305169" data-attributes="member: 149098"><p>Hej!</p><p></p><p>Jag gjorde min första säsong 2014/15, då 53 år. Det har fortsatt sedan dess, med undantag för pandemiåren. Här är en länk till min blogg från då: <a href="https://100-dagar-sno.blogspot.com/" target="_blank">https://100-dagar-sno.blogspot.com/</a> .</p><p></p><p>Räknar med att åka igen när vintern kommer. Letar boende just nu!</p><p></p><p>Jag rekommenderar verkligen att köra ned, att ha bil ökar flexibiliteten enormt. Har gjort säsong utan, det funkar, men man blir lite begränsad.</p><p></p><p>Lite av en slump hamnade jag i Courmayeur, i Aostadalen, och med några små avstickare till Passo Tonale och Japan har jag blivit kvar där.</p><p></p><p>Även utan bil är Courmayeur grymt. Allt finns. Högalpint med Skyway-liften. Tex Vallé Blanche med avslut i Chamonix och billig buss hem. Riktigt bra liftburen och med korta promenader offpist i Courmayeur. Fallhöjd upp till 1500 meter liftburet. Med lite ansträngning finns mycket mer!</p><p> </p><p>30 min med gratisbuss eller bil kommer man till La Thuile, som sitter ihop med La Rosière i Frankrike. Mycket stort system med grymma och många och långa pister liksom offpist, och kanske en av de bättre liftarna för otroligt fin offpist, Mont Valaisan.</p><p></p><p>Dessutom, om man har bil, finns Cervinia/Zermatt, Monterosa Ski, Pila, Crevacol och andra mindre orter inom räckhåll för en dagstur. Allt ingår i säsongskortet för Aostadalen (man får lägga till lite för Zermatt per dag). Tom 6 dagar i Verbier ingår som man också når på en dag, eller kanske med en övernattning.</p><p></p><p>Det finns skogsåkning, brantåkning, stora och små raviner liksom öppna ytor. Det mesta helt enkelt.</p><p></p><p>Har varit lätt med det sociala, jag har numera nog fler vänner där än hemma ;-) . Tom lärt mig en del italienska, vilket underlättar, även om många pratar franska o engelska. Det är lättare än man tror att hitta skidkompisar när man är själv. Vi liksom hittar varandra !</p><p></p><p>Hoppas du får till det, tror knappast du ångrar det! Jag har inte gjort det i alla fall.</p><p></p><p>Svante</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SvanteX, post: 1305169, member: 149098"] Hej! Jag gjorde min första säsong 2014/15, då 53 år. Det har fortsatt sedan dess, med undantag för pandemiåren. Här är en länk till min blogg från då: [URL]https://100-dagar-sno.blogspot.com/[/URL] . Räknar med att åka igen när vintern kommer. Letar boende just nu! Jag rekommenderar verkligen att köra ned, att ha bil ökar flexibiliteten enormt. Har gjort säsong utan, det funkar, men man blir lite begränsad. Lite av en slump hamnade jag i Courmayeur, i Aostadalen, och med några små avstickare till Passo Tonale och Japan har jag blivit kvar där. Även utan bil är Courmayeur grymt. Allt finns. Högalpint med Skyway-liften. Tex Vallé Blanche med avslut i Chamonix och billig buss hem. Riktigt bra liftburen och med korta promenader offpist i Courmayeur. Fallhöjd upp till 1500 meter liftburet. Med lite ansträngning finns mycket mer! 30 min med gratisbuss eller bil kommer man till La Thuile, som sitter ihop med La Rosière i Frankrike. Mycket stort system med grymma och många och långa pister liksom offpist, och kanske en av de bättre liftarna för otroligt fin offpist, Mont Valaisan. Dessutom, om man har bil, finns Cervinia/Zermatt, Monterosa Ski, Pila, Crevacol och andra mindre orter inom räckhåll för en dagstur. Allt ingår i säsongskortet för Aostadalen (man får lägga till lite för Zermatt per dag). Tom 6 dagar i Verbier ingår som man också når på en dag, eller kanske med en övernattning. Det finns skogsåkning, brantåkning, stora och små raviner liksom öppna ytor. Det mesta helt enkelt. Har varit lätt med det sociala, jag har numera nog fler vänner där än hemma ;-) . Tom lärt mig en del italienska, vilket underlättar, även om många pratar franska o engelska. Det är lättare än man tror att hitta skidkompisar när man är själv. Vi liksom hittar varandra ! Hoppas du får till det, tror knappast du ångrar det! Jag har inte gjort det i alla fall. Svante [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Old man skibum
Tillbaka
Topp