Olika inställningar!

sockervadds

Ny medlem
Olika inställningar!
HejsaN! Har nyss köpt min kamera men förstår inte rikigt instruktions boken när den berättar vad bländare samt slutartid... Vad är dessa och hur ska man använda dem framgångsrikt i olika sammanhang? :S Samtidigt undrar jag hur man tar foton där en grej är fokuserad i foreground, framgrunden? och en annan sak är ofokuserad i bakgrunden... Det är mina funderingar... :P

Tjoflöjt!

Olika inställningar!
Slutartid: Namnet är lite självförklarande. Det är alltså en slutare, en sorts "lucka" som släpper in ljuset när du tar kortet. Slutartiden är alltså hur lång tid den där luckan, slutaren, ska vara öppen.
Slutartiden anges i sekunder. 1/125 är alltså en hundratjugofemtedels sekund. En _riktigt_ lång slutartid är allt över en sekund.

Hur påverkar det fotot? Om du ställer in en lång slutartid (t ex 1/4 sekund) kan du ta foton i sämre ljus, men det är svårare att få bilden skarp. En kort slutartid (t ex 1/125 och kortare) gör det lättare att få bilden skarp men du behöver mer ljus på motivet för att få en bra bild.

Bländare: Med bländaren kan man begränsa hur mycket ljus som ska släppas in när du tar kort.
Ett litet bländartal ger mer ljus in i kameran, medan ett stort bländartal släpper in mindre ljus. (Ja, det är lite bakvänt men tänk dig att ett större bländartal "begränsar ljuset mer" så är det lättare att minnas.)
Med bländaren kan man också styra skärpedjupet lite (andgående ett fokuserat motiv mot en ofokuserad bakgrund). Ett stort bländartal ger ett stort skärpedjup medan ett litet bländartal ger ett kort skärpedjup (dvs det du söker, ett fokuserat motiv men en lite suddig bakgrund).

Samspelet mellan dessa två inställningarna är, enligt mig, fotografiets grundsten. En kortare slutartid kräver ett lägre bländartal. Om du ökar slutartiden så måste du öka bländartalet. De måste alltså balansera varandra. Att få det rätt i olika situationer kräver mycket träning. Ofta har kamerorna två inställningar som heter "shutter priority" och "aperture priority". Den första låter dig välja slutartid medan kameran ställer in ett korrekt bländartal automatiskt. Den andra är motsatsen, den låter dig välja bländartal och kameran sköter slutartiden automatiskt.

//Dr. Snow

Tillbaka
Topp