Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Olika inställningar!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dr_Snow" data-source="post: 156931" data-attributes="member: 12536"><p>Slutartid: Namnet är lite självförklarande. Det är alltså en slutare, en sorts "lucka" som släpper in ljuset när du tar kortet. Slutartiden är alltså hur lång tid den där luckan, slutaren, ska vara öppen.</p><p>Slutartiden anges i sekunder. 1/125 är alltså en hundratjugofemtedels sekund. En _riktigt_ lång slutartid är allt över en sekund.</p><p></p><p>Hur påverkar det fotot? Om du ställer in en lång slutartid (t ex 1/4 sekund) kan du ta foton i sämre ljus, men det är svårare att få bilden skarp. En kort slutartid (t ex 1/125 och kortare) gör det lättare att få bilden skarp men du behöver mer ljus på motivet för att få en bra bild.</p><p></p><p>Bländare: Med bländaren kan man begränsa hur mycket ljus som ska släppas in när du tar kort.</p><p>Ett litet bländartal ger mer ljus in i kameran, medan ett stort bländartal släpper in mindre ljus. (Ja, det är lite bakvänt men tänk dig att ett större bländartal "begränsar ljuset mer" så är det lättare att minnas.)</p><p>Med bländaren kan man också styra skärpedjupet lite (andgående ett fokuserat motiv mot en ofokuserad bakgrund). Ett stort bländartal ger ett stort skärpedjup medan ett litet bländartal ger ett kort skärpedjup (dvs det du söker, ett fokuserat motiv men en lite suddig bakgrund).</p><p></p><p>Samspelet mellan dessa två inställningarna är, enligt mig, fotografiets grundsten. En kortare slutartid kräver ett lägre bländartal. Om du ökar slutartiden så måste du öka bländartalet. De måste alltså balansera varandra. Att få det rätt i olika situationer kräver mycket träning. Ofta har kamerorna två inställningar som heter "shutter priority" och "aperture priority". Den första låter dig välja slutartid medan kameran ställer in ett korrekt bländartal automatiskt. Den andra är motsatsen, den låter dig välja bländartal och kameran sköter slutartiden automatiskt.</p><p></p><p>//Dr. Snow</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dr_Snow, post: 156931, member: 12536"] Slutartid: Namnet är lite självförklarande. Det är alltså en slutare, en sorts "lucka" som släpper in ljuset när du tar kortet. Slutartiden är alltså hur lång tid den där luckan, slutaren, ska vara öppen. Slutartiden anges i sekunder. 1/125 är alltså en hundratjugofemtedels sekund. En _riktigt_ lång slutartid är allt över en sekund. Hur påverkar det fotot? Om du ställer in en lång slutartid (t ex 1/4 sekund) kan du ta foton i sämre ljus, men det är svårare att få bilden skarp. En kort slutartid (t ex 1/125 och kortare) gör det lättare att få bilden skarp men du behöver mer ljus på motivet för att få en bra bild. Bländare: Med bländaren kan man begränsa hur mycket ljus som ska släppas in när du tar kort. Ett litet bländartal ger mer ljus in i kameran, medan ett stort bländartal släpper in mindre ljus. (Ja, det är lite bakvänt men tänk dig att ett större bländartal "begränsar ljuset mer" så är det lättare att minnas.) Med bländaren kan man också styra skärpedjupet lite (andgående ett fokuserat motiv mot en ofokuserad bakgrund). Ett stort bländartal ger ett stort skärpedjup medan ett litet bländartal ger ett kort skärpedjup (dvs det du söker, ett fokuserat motiv men en lite suddig bakgrund). Samspelet mellan dessa två inställningarna är, enligt mig, fotografiets grundsten. En kortare slutartid kräver ett lägre bländartal. Om du ökar slutartiden så måste du öka bländartalet. De måste alltså balansera varandra. Att få det rätt i olika situationer kräver mycket träning. Ofta har kamerorna två inställningar som heter "shutter priority" och "aperture priority". Den första låter dig välja slutartid medan kameran ställer in ett korrekt bländartal automatiskt. Den andra är motsatsen, den låter dig välja bländartal och kameran sköter slutartiden automatiskt. //Dr. Snow [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Olika inställningar!
Tillbaka
Topp