Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Olika sorters P-Tex
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TussM" data-source="post: 1322119" data-attributes="member: 172139"><p>Eventuellt kan detta hjälpa diskussionen:</p><p>Racetiger SC P-Tex 2100</p><p>Racetiger SL P-Tex 4505</p><p>Racetiger SL Master P-Tex 4504</p><p>Racetiger SL R Fis P-Tex 4504</p><p>Racetiger SL R WC Fis P-Tex 2510</p><p></p><p>Det ser likadant ut för Racetiger RC/GS/GS Master/GS R Fis/GS R WC Fis. Racetiger SG R WC Fis/DH R WC Fis använder också 2510, här verkar det inte finnas några "R Fis"-modeller.</p><p></p><p>Utan att ha kollat varenda modell verkar det som att Völkls billigare skidor använder 2100 medan de dyrare får 4504, 2510 används uteslutande på "R WC Fis" modellerna.</p><p></p><p>"Målgruppen" är ju uppenbarligen inte densamma för SC och SL R WC Fis men det finns nog överlapp mellan iaf SC och SL så hur skiljer sig dessa belag åt? Här kan jag godta att pris skulle vara en viktig faktor och kanske är det så enkelt att 4504 är dyrare men håller lite längre och glider lite bättre så det är bara värt att använda på dyrare skidor.</p><p></p><p>För R Fis och R WC Fis är användsningsområdet (i mina okunniga ögon) i princip detsamma, enda skillanden är att den som använder skidorna är "jätteduktig" eller "ännu bättre" på att åka mellan portar (Båda modellerna är dessutom godkända för WC/EC/FIS/...-tävlingar enligt pdf:en i mitt första inlägg så det borde inte ha med Fis-regler att göra). Vad skiljer då 4504 från 2510 som gör att absoluta eliten får ett annat belag. Prisskillnaden mellan dessa skidor är så liten så här köper jag inte att det skulle vara en kostnadsfråga.</p><p></p><p>En teori jag funderat på är att 4504 kanske fungerar bättre om du inte har perfekt vallat medan 2510 kanske glider en aning bättre om du har en serviceman i världsklass som varje morgon fixar bästa möjliga vallning för dagens förutsättningar. Om detta stämmer leder det dock direkt till följdfrågan: varför är det på detta viset?</p><p></p><p>Dessutom, dessa funderingar hjälper mig inte att tolka vad siffrorna egentligen betyder.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TussM, post: 1322119, member: 172139"] Eventuellt kan detta hjälpa diskussionen: Racetiger SC P-Tex 2100 Racetiger SL P-Tex 4505 Racetiger SL Master P-Tex 4504 Racetiger SL R Fis P-Tex 4504 Racetiger SL R WC Fis P-Tex 2510 Det ser likadant ut för Racetiger RC/GS/GS Master/GS R Fis/GS R WC Fis. Racetiger SG R WC Fis/DH R WC Fis använder också 2510, här verkar det inte finnas några "R Fis"-modeller. Utan att ha kollat varenda modell verkar det som att Völkls billigare skidor använder 2100 medan de dyrare får 4504, 2510 används uteslutande på "R WC Fis" modellerna. "Målgruppen" är ju uppenbarligen inte densamma för SC och SL R WC Fis men det finns nog överlapp mellan iaf SC och SL så hur skiljer sig dessa belag åt? Här kan jag godta att pris skulle vara en viktig faktor och kanske är det så enkelt att 4504 är dyrare men håller lite längre och glider lite bättre så det är bara värt att använda på dyrare skidor. För R Fis och R WC Fis är användsningsområdet (i mina okunniga ögon) i princip detsamma, enda skillanden är att den som använder skidorna är "jätteduktig" eller "ännu bättre" på att åka mellan portar (Båda modellerna är dessutom godkända för WC/EC/FIS/...-tävlingar enligt pdf:en i mitt första inlägg så det borde inte ha med Fis-regler att göra). Vad skiljer då 4504 från 2510 som gör att absoluta eliten får ett annat belag. Prisskillnaden mellan dessa skidor är så liten så här köper jag inte att det skulle vara en kostnadsfråga. En teori jag funderat på är att 4504 kanske fungerar bättre om du inte har perfekt vallat medan 2510 kanske glider en aning bättre om du har en serviceman i världsklass som varje morgon fixar bästa möjliga vallning för dagens förutsättningar. Om detta stämmer leder det dock direkt till följdfrågan: varför är det på detta viset? Dessutom, dessa funderingar hjälper mig inte att tolka vad siffrorna egentligen betyder. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Olika sorters P-Tex
Tillbaka
Topp