Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 835749" data-attributes="member: 83225"><p>Haha! Ja, eller så tar vi en liten nybörjarkurs i konsumenträtt här...</p><p></p><p>Konsumentköplagen §16 1st "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.</p><p> Om inte annat följer av avtalet, skall varan </p><p>1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,"</p><p></p><p>2 st samma paragraf "Varan skall anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet"</p><p></p><p>Jag skulle ju då vilja påstå att ett par goggles får anses vara ägnade åt att använda vid skidåkning. Vid fullt normal skidåkning kommer man ju krascha ibland, komma åt grenar ibland och måhända lite annan kontakt med olika saker. Jag har haft ett antal olika goggles som har varit ganska billiga och inga har haft såna här problem. De har alla tålt fullt normal användning utan att bli speciellt repiga. Den här gången handlar det om goggles närmare 2000 och de ser ut som kriget efter en timmes åkning. Självklart förstår jag att ett par goggles kan tänkas gå sönder om jag kraschar stenhårt på dem eller drar i en gren i hög fart. Men som det ser ut nu kommer de inte att kunna i kontakt med nånting över huvud taget utan att vara förstörda. Fortfarande hävdar jag att det då är en produkt som inte är ägnad till skidåkning utan snarare till att tittas på medan den sitter inramad på väggen. Om det nu är så att spegellinser är så hysteriskt mycket mer repkänsliga jämfört med vanliga goggles så borde ju det andra stycket ovan illustrera butikens ansvar att då upplysa om att alla sådana goggles är olämpliga till skidåkning.</p><p></p><p>Och jag har inte köpt en spegellins för att ha den specifikt just nu utan jag köpte den nu och just nu råkade vara säsongens första åkning... Jag har även ett par gamla dr zipe med gul lins för att använda när det blir mulet. Man kan ju även tillägga att de funkar alldeles utmärkt trots att de blivit utsatta för normal skidåkning i 3 säsonger.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 835749, member: 83225"] Haha! Ja, eller så tar vi en liten nybörjarkurs i konsumenträtt här... Konsumentköplagen §16 1st "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Om inte annat följer av avtalet, skall varan 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används," 2 st samma paragraf "Varan skall anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" Jag skulle ju då vilja påstå att ett par goggles får anses vara ägnade åt att använda vid skidåkning. Vid fullt normal skidåkning kommer man ju krascha ibland, komma åt grenar ibland och måhända lite annan kontakt med olika saker. Jag har haft ett antal olika goggles som har varit ganska billiga och inga har haft såna här problem. De har alla tålt fullt normal användning utan att bli speciellt repiga. Den här gången handlar det om goggles närmare 2000 och de ser ut som kriget efter en timmes åkning. Självklart förstår jag att ett par goggles kan tänkas gå sönder om jag kraschar stenhårt på dem eller drar i en gren i hög fart. Men som det ser ut nu kommer de inte att kunna i kontakt med nånting över huvud taget utan att vara förstörda. Fortfarande hävdar jag att det då är en produkt som inte är ägnad till skidåkning utan snarare till att tittas på medan den sitter inramad på väggen. Om det nu är så att spegellinser är så hysteriskt mycket mer repkänsliga jämfört med vanliga goggles så borde ju det andra stycket ovan illustrera butikens ansvar att då upplysa om att alla sådana goggles är olämpliga till skidåkning. Och jag har inte köpt en spegellins för att ha den specifikt just nu utan jag köpte den nu och just nu råkade vara säsongens första åkning... Jag har även ett par gamla dr zipe med gul lins för att använda när det blir mulet. Man kan ju även tillägga att de funkar alldeles utmärkt trots att de blivit utsatta för normal skidåkning i 3 säsonger. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?
Tillbaka
Topp