Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 836014" data-attributes="member: 83225"><p>Ingen fara, jag tar inte direkt illa upp. Om vi ska fortsätta på bilexemplet så skulle det ju bli mer relevant ifall vi sa att du har haft tio bilar tidigare som du alltid tvättat i automat. Sen köper du din första gula bil och när den kommer ut ur automaten så är hela bilen repig. Finstilt i handboken står att den gula lacken är mycket känsligare än alla andra färger och kan bara handtvättas. Är det då ditt ansvar att kolla upp det?</p><p></p><p>När det gäller butikens kontra leverantörens ansvar så styrs det ganska tydligt genom dels allmänna avtalsrättsliga principer men också av konsumentköplagen. Avtalsförhållandet och det juridiska ansvaret för produkten gentemot mig vilar ju hos säljaren. Så faktiskt är det ju så att vad butiken kan få av sin leverantör är helt irrelevant utifrån min situation. Sen huruvida butiken har nåt ansvar gentemot mig i det här fallet är ju nåt helt separat och det kan vi ju diskutera hur mycket som helst. I det aktuella fallet så har ju leverantören dessutom erbjudit en ny lins vilket han egentligen inte behöver så leverantören har ju gjort mer än han behöver egentligen. </p><p></p><p>Men faktum kvarstår ju fortfarande. Jag hävdar ju att ett par goggles ska tåla skidåkning och i skidåkning för mig skvätter det snö på gogglesen som snabbt kan behöva torkas av, man själv kan ramla och lättare smällar av små grenar kan förekomma (det sistnämnda får man förstås dra gränser för hur våldsamt våld av grenar de ska tåla men det är ju en senare fråga) Utifrån vad jag nu förstått så tål de flesta spegelglas inte de sakerna och alltså tål de inte skidåkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 836014, member: 83225"] Ingen fara, jag tar inte direkt illa upp. Om vi ska fortsätta på bilexemplet så skulle det ju bli mer relevant ifall vi sa att du har haft tio bilar tidigare som du alltid tvättat i automat. Sen köper du din första gula bil och när den kommer ut ur automaten så är hela bilen repig. Finstilt i handboken står att den gula lacken är mycket känsligare än alla andra färger och kan bara handtvättas. Är det då ditt ansvar att kolla upp det? När det gäller butikens kontra leverantörens ansvar så styrs det ganska tydligt genom dels allmänna avtalsrättsliga principer men också av konsumentköplagen. Avtalsförhållandet och det juridiska ansvaret för produkten gentemot mig vilar ju hos säljaren. Så faktiskt är det ju så att vad butiken kan få av sin leverantör är helt irrelevant utifrån min situation. Sen huruvida butiken har nåt ansvar gentemot mig i det här fallet är ju nåt helt separat och det kan vi ju diskutera hur mycket som helst. I det aktuella fallet så har ju leverantören dessutom erbjudit en ny lins vilket han egentligen inte behöver så leverantören har ju gjort mer än han behöver egentligen. Men faktum kvarstår ju fortfarande. Jag hävdar ju att ett par goggles ska tåla skidåkning och i skidåkning för mig skvätter det snö på gogglesen som snabbt kan behöva torkas av, man själv kan ramla och lättare smällar av små grenar kan förekomma (det sistnämnda får man förstås dra gränser för hur våldsamt våld av grenar de ska tåla men det är ju en senare fråga) Utifrån vad jag nu förstått så tål de flesta spegelglas inte de sakerna och alltså tål de inte skidåkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Oljiga spegellinser, tokigt repkänsliga?
Tillbaka
Topp