Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
ont i knäna.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MSRN" data-source="post: 622650" data-attributes="member: 102121"><p>Varför frågar du efter övningar för knä på det här forumet när du har varit hos en sjukgymnast och fått övningar? Skulle nog rekommendera att köra sjukgymnastens övningar!! Sämsta positionen, eller vinkel i knä är 30 grader vilket man nästan alltid har när man åker alpint samt att knät är framför tålinjen. I 30 grader så är knät rent anatomiskt mest instabilt. Knäleden har i stort sett inga stabiliserande muskler, enda muskelbuken som går över leden är m. popliteus på baksidan annars är det bara senor som går över leden vilket har väldigt dålig stabiliserande effekt. det som stabiliserar leden är främre/bakre korsband och collateralligamenten samt ledens anatomiska utseende, vilket är usels när man pratar stabilitet. man kan tänka sig lite som att lägga en fotboll på en stubbe! har själv instabila knän och får känningar i mitt knä speciellt efter jag åkt och det jag kan rekomendera är att i sittlift hela tiden ha skidorna på fotpinnarna istället för att ha dom hängande!! Sen så kör jag balansplatta med ett ben i taget i full extension (rakt ben) och maxspänning i quadriceps (lårmuskeln) man kan köra spänn-slappna av också, var inte rädd för smärtan ta i allt du kan! i full extension har man maximal stabilitet i knät.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MSRN, post: 622650, member: 102121"] Varför frågar du efter övningar för knä på det här forumet när du har varit hos en sjukgymnast och fått övningar? Skulle nog rekommendera att köra sjukgymnastens övningar!! Sämsta positionen, eller vinkel i knä är 30 grader vilket man nästan alltid har när man åker alpint samt att knät är framför tålinjen. I 30 grader så är knät rent anatomiskt mest instabilt. Knäleden har i stort sett inga stabiliserande muskler, enda muskelbuken som går över leden är m. popliteus på baksidan annars är det bara senor som går över leden vilket har väldigt dålig stabiliserande effekt. det som stabiliserar leden är främre/bakre korsband och collateralligamenten samt ledens anatomiska utseende, vilket är usels när man pratar stabilitet. man kan tänka sig lite som att lägga en fotboll på en stubbe! har själv instabila knän och får känningar i mitt knä speciellt efter jag åkt och det jag kan rekomendera är att i sittlift hela tiden ha skidorna på fotpinnarna istället för att ha dom hängande!! Sen så kör jag balansplatta med ett ben i taget i full extension (rakt ben) och maxspänning i quadriceps (lårmuskeln) man kan köra spänn-slappna av också, var inte rädd för smärtan ta i allt du kan! i full extension har man maximal stabilitet i knät. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
ont i knäna.
Tillbaka
Topp