Hej, har haft mycket problem med samma typ av skada som du pratar om. Vissa skulle kalla det benhinneinflammation vilket är fel men rätt. Benhinneinflammation har blivit ett samlingsbegrepp på alla problem som ger smärta runt skenbenet så benhinneinflammation är mer ett begrepp för symptom än en diagnos.
Såklart så kan du ha nåt helt annat problem så se detta endast som en grov jämförelse mellan hur din och min skada uppträtt och beskaffenhet samt vad jag har gjort och provat för att bli av med skiten. Se det inte som en Läkares ordination eller för den delen utlåtande...
Har haft problemen sedan jag började säsonga men har aldrig känt av någon form av benhinneinflammation tidigare och fattade aldrig vad det var kompisar i fotbollslaget snackade om när de inte ville vara med o springa idioten.... Anywho, problemen blev riktigt jobbiga efter att jag baksäteslandade en 360 följt av ett extremt misslyckat frontflippförsök med bakvikt och tio dagars ledighet från åkningen. Dock lider jag inte särskilt mycket under off-season men så fort jag kommer på skidor igen och landar med bakvikt alternativt bara åker intensivt mer en nån vecka i sträck kommer problemen tillbaka.
Jag har varit hos sjukgymnaster, läkare och vårdcentraler ett antal olika tillfällen men tyvärr vet de flesta inte mycket om vad det det kan vara. Dessutom går det inte att bota med en kur utan du måste ägna mycke träning och tid för att bli av med problemen. Jag är lite för lat för att klara av ett ordentligt träningsprogram för vadernas framsida men det är det som måste till. Under säsongen om problemen kommer så det enda man kan göra är, antar att du kan applicera detta redan nu eftersom dina problem är kvar under sommaren:
1. inte åka, vill du ändå åka så åk inte mer än 2h per dag och inte för många dagar i veckan.
2. Vill du åka ännu mer så forcera och kör på dumhuvetaktiken att proppa dig full med antiinflammatoriskt och smärtstillande och kör ändå...
3. Djupmassage, helst proffesionellt men för oss snåla så be en polare att kolla på internet hur man göra det. Svårt att göra på sig själv dock.
Råden ovan fick jag av en Sjukgymnast, den enda som ens verkade förstå mina problem vid alla de läkarbesök jag gjort. Förutom det så det som kan hjälpa dig är att ordna bra skodon och sulor, en liten pronation/supination kan göra dina problem mycket värre men även om du säger att ditt fotsteg är normalt så kan det hjälpa dig med en formfräst sula.
Ett par övningar som kan hjälpa är att samla upp en handduk som ligger på golvet genom att ha fötterna på handduken och krama ihop med tårna. Skriva alfabetet med tårna. Fäst en rem strax under tårna håll remmen i din hand lyft benet i en 45graders vinkel, med remmen spänd, och vinkla foten från sida till sida. Glöm inte att sträcka ut vadens framsida alltid när du gjort något .
Slutligen förklaringen till att du får ont på framsidan efter en bakviktslandning beror på att musklerna på framsidan reagerar reflexmässigt med att krampaktigt dra ihop sig när du landar och blir överansträngd och inflammerad. Det kan hända om du kör mycket med bakvikt hela tiden likaväl som en enda smäll en gång. Dessutom kan det ha att göra med att din vadmuskulatur är betydligt mer vältränad än musklerna på framsidan. Förutom skidåkare så drabbar detta oftast långdistanslöpare som springer på hälarna till skillnad från medel till kortdistans- som mer använder tårna.
Rätta mig gärna Bjurlid om det är något jag sagt här som är helt uppåt väggarna, men hoppas att det kan lysa lite klarhet över problemen och att det är ganska svårt att göra något åt.