Ont i musklerna i vad (inte benhinneinflammation)

Baess

Ny medlem
Gjorde en backflip förra säsongen och landade med grov bakåtvikt och bindningarna löste inte ut och det kändes som att musklerna vid skenbenet släppte för att sedan krypa tillbaka långsamt (smärtsamt). Efter själva olyckan hade jag ingen kraft i smalbenen och det var på ren vilja att jag kom ner igen. Kunde inte heller gå längre sträckor på en vecka. Men det är inte det som är problemet. Problemet är att jag fortfarande har känningar i samma område när jag t.ex hoppar och springer. Och jag vill betona att det inte är benhinneinflammation inte någon som jag haft tidigare iaf, jag pronerar inte heller vad jag vet eftersom problemet uppstod efter denna händelse. Värt att tillägga är att jag masserade mina ben med tigerbalsam varje dag och hade varma strumpor på mig i ungefär en månads tid efter olyckan.

Så är det någon som vet vad detta är, har haft samma problem och vet hur det skall behandlas? Uppsöka en doktor?

Tack på förhand
//Sebastian

Det låter som att det helt klart är läge att ta en sväng till närmaste vårdcentral och kolla upp saken.

Det är dumt att försöka få hjälp på ett forum när du kan få hjälp av en doktor eller en sjukgymnast, en sjukgymnast kan du gå till utan att ha en remiss numera. Gå alltid till en vårdcentral om man har ont du tjänar in det väldigt fort.

Det är nog inte en kompartment skada, för den akuta kompartment skadan skulle inte försvinna på det sättet utan du skulle bara få ondare och ondare då, och du skulle även ha en förstörd muskel som inte skulle gå att använda. Den kroniska kompartment skadan kommer mer succesivt och inte efter ett trauma.

Gå till en vårdcentral, man kan inte komma fram till en diagnos genom att läsa på internetsidor om olika skador

Senast ändrad:
Bjurlid sa:
Det är nog inte en kompartment skada, för den akuta kompartment skadan skulle inte försvinna på det sättet utan du skulle bara få ondare och ondare då, och du skulle även ha en förstörd muskel som inte skulle gå att använda. Den kroniska kompartment skadan kommer mer succesivt och inte efter ett trauma.

Gå till en vårdcentral, man kan inte komma fram till en diagnos genom att läsa på internetsidor om olika skador
Jag skall söka upp en vårdcentral så fort jag kan men jag vill gärna veta lite mer eftersom du verkar veta en del angående just kompartmentsyndrom. Efter en sådan olycka och med såna symtom som jag beskrivit tidigare vad kan ha hänt som gör att jag fortfarande har ont? Detta frågar jag av ren nyfikenhet/orolighet vill ju helst inte att det skall vara nåt allvarligt.

Ett kompartment syndrom är att du har fått ett blåmärke(hematom) i ett utrymme som inte kan expanderas för att vävnaden(muskler, hud, senor, senskidor eller diverse andra saker i kroppen) inte är elastisk, vilket gör att du får ett för stort tryck på muskeln vilket förhindrar blodflödet till området, vilket i sin tur gör att muskeln och omgivningen inte får någon näring och då dör den delen av muskeln(väldigt tråkigt, akut kompartment ska behandlas inom någon dag). Du skulle märka väldigt väll om det var ett sånt problem, för du skulle dels ha väldigt ont och skulle bli väldigt svag i den delen av knät och även få nervpåverkningar. Pluggar till sjukgymnast så man är rätt nördig när det gäller skador och anatomi.

Men det kan vara vad som helst, allt från nån liten sketen fraktur i benet som inte vill bli bra till muskelruptur som inte vill bli bra eller så kan man inte komma fram till vad det är som gör ont, man kan ha fått en kvarstående smärta även fast skadan har läkt ut. Det är ingenting man kan säga utan att få känna och dra lite i knät.Men ju fortare man får en diagnos desto fortare kan man behandla och desto fortare kan man bli bra.

Skönt att höra, jag blev väldigt orolig där ett tag för kompartmentsyndrom lät inte som någon höjdare direkt speciellt inte behandlingen med att skära upp muskel på smalbenet med ett stort ärr som resultat. Men som jag skrev tidigare så misstänker jag att muskeln på något sätt slets loss från fästet i smalbenet eller något liknande eftersom när jag kände på smalbenet efter olyckan så satt inte muskeln där den brukade och den kröp långsamt tillbaka till ursprungsläget. När jag satt stilla blev muskeln stel och ömmade när jag rörde på den men efter t.ex en dags skidåkning (vilket jag prövade på några veckor efter olyckan) så var muskeln i stort sett smärtfri.

Vet du vad det kan vara om det inte är kompartmentsyndrom?

Hej, har haft mycket problem med samma typ av skada som du pratar om. Vissa skulle kalla det benhinneinflammation vilket är fel men rätt. Benhinneinflammation har blivit ett samlingsbegrepp på alla problem som ger smärta runt skenbenet så benhinneinflammation är mer ett begrepp för symptom än en diagnos.

Såklart så kan du ha nåt helt annat problem så se detta endast som en grov jämförelse mellan hur din och min skada uppträtt och beskaffenhet samt vad jag har gjort och provat för att bli av med skiten. Se det inte som en Läkares ordination eller för den delen utlåtande...

Har haft problemen sedan jag började säsonga men har aldrig känt av någon form av benhinneinflammation tidigare och fattade aldrig vad det var kompisar i fotbollslaget snackade om när de inte ville vara med o springa idioten.... Anywho, problemen blev riktigt jobbiga efter att jag baksäteslandade en 360 följt av ett extremt misslyckat frontflippförsök med bakvikt och tio dagars ledighet från åkningen. Dock lider jag inte särskilt mycket under off-season men så fort jag kommer på skidor igen och landar med bakvikt alternativt bara åker intensivt mer en nån vecka i sträck kommer problemen tillbaka.

Jag har varit hos sjukgymnaster, läkare och vårdcentraler ett antal olika tillfällen men tyvärr vet de flesta inte mycket om vad det det kan vara. Dessutom går det inte att bota med en kur utan du måste ägna mycke träning och tid för att bli av med problemen. Jag är lite för lat för att klara av ett ordentligt träningsprogram för vadernas framsida men det är det som måste till. Under säsongen om problemen kommer så det enda man kan göra är, antar att du kan applicera detta redan nu eftersom dina problem är kvar under sommaren:

1. inte åka, vill du ändå åka så åk inte mer än 2h per dag och inte för många dagar i veckan.
2. Vill du åka ännu mer så forcera och kör på dumhuvetaktiken att proppa dig full med antiinflammatoriskt och smärtstillande och kör ändå...
3. Djupmassage, helst proffesionellt men för oss snåla så be en polare att kolla på internet hur man göra det. Svårt att göra på sig själv dock.

Råden ovan fick jag av en Sjukgymnast, den enda som ens verkade förstå mina problem vid alla de läkarbesök jag gjort. Förutom det så det som kan hjälpa dig är att ordna bra skodon och sulor, en liten pronation/supination kan göra dina problem mycket värre men även om du säger att ditt fotsteg är normalt så kan det hjälpa dig med en formfräst sula.

Ett par övningar som kan hjälpa är att samla upp en handduk som ligger på golvet genom att ha fötterna på handduken och krama ihop med tårna. Skriva alfabetet med tårna. Fäst en rem strax under tårna håll remmen i din hand lyft benet i en 45graders vinkel, med remmen spänd, och vinkla foten från sida till sida. Glöm inte att sträcka ut vadens framsida alltid när du gjort något .

Slutligen förklaringen till att du får ont på framsidan efter en bakviktslandning beror på att musklerna på framsidan reagerar reflexmässigt med att krampaktigt dra ihop sig när du landar och blir överansträngd och inflammerad. Det kan hända om du kör mycket med bakvikt hela tiden likaväl som en enda smäll en gång. Dessutom kan det ha att göra med att din vadmuskulatur är betydligt mer vältränad än musklerna på framsidan. Förutom skidåkare så drabbar detta oftast långdistanslöpare som springer på hälarna till skillnad från medel till kortdistans- som mer använder tårna.

Rätta mig gärna Bjurlid om det är något jag sagt här som är helt uppåt väggarna, men hoppas att det kan lysa lite klarhet över problemen och att det är ganska svårt att göra något åt.

Theskoo sa:
Varför fråga om det på ett forum, prova vårdcentralen! :D
Om du besvärar dig med att läsa tidigare inlägg så har jag skrivit att jag skall söka upp en vårdecentral snarast. Med det sagt så är det alltid bra att få info från folk som har erfarenhet av liknande problem.

Theskoo sa:
Kanske därför att vårdcentraler tenderar att skicka hem en med två alvedon och lite vila som ordination.
Baess - ring en idrottsskadeklinik och kolla om du kan få komma dit utan att besöka VC.

Anders_Nilson sa:
Theskoo sa:
Kanske därför att vårdcentraler tenderar att skicka hem en med två alvedon och lite vila som ordination.
Baess - ring en idrottsskadeklinik och kolla om du kan få komma dit utan att besöka VC.
Ja du har helt rätt faktiskt, jag vet brorsan gick till vårdcentralen för att hans axel hoppade ur led ständigt, men han fick precis som du sa lite värktabletter. efter 2 månade gick han till ortoped och nu skall han opereras, så bra fungerar många vårdcentraler idag :/

Kostar det att besöka en idrottsskadeklinik?

Det finns lite olika varianter, en del jobbar med Lanstinget och då kostar det som ett vanligt besök hos läkaren och sen finns det ett par helt privat som kostar därefter, typ ett par tusen per besök.
Googla lite så kommer du att hitta lite, annars är:
http://www.stockholmsrehabklinik.se
bra på rätt mycket, de brukar justera min rygg och höft ett par ggr per år och har både Nabrapater och sjukgymnaster

Låter som en 3dje grads sträcking. Kan ta tid att läka men sök upp en läkare och kolla om det är det. Om det skulle vara det så har du ett par månader gym framför dig,.

Tillbaka
Topp