Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Optimala one-quiver-skidan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 900269" data-attributes="member: 32948"><p>Wailer 112RP är en ganska väldämpad skida i pure, men kolfiberkonstruktionen ger en lätt "krispig" känsla. Mycket av den "krispiga" känslan försvann dock med övergången till S.S. konstruktion. (Stående metallvägg i skidan - för dämpningens skull)</p><p>Annars är hybriden en riktigt väldämpad skida. Glasfibern ger en mer dämpad känsla (men är inte lika vridstyvt och lätt...)</p><p></p><p>Vad som funkar som one-quiver är personligt. Många kör 112RP eller liknande (S7, JJ etc) s.k. "fun shape" som one-quiver, men för mig hade det aldrig funkat, då jag föredrar en rakare skida med mer pintail. Som komplement funkar mina 112RP klockrent, använder dem främst i sverige i blandade snöförhållanden. </p><p></p><p>Generellt sett så anser jag den ultimata allroundskidan för freeride/allround har 110-115mm midja, måttlig lång tiprocker, antydan till spann under foten, radie på 20-30m, lätt pintail, en någorlunda styv tail så man kan landa säkert. </p><p></p><p>Jag har dock (ibland) lite svårt att förstå dessa tankegångar om att en skida måste ha lite av varje. Är det nån slags jantelags-fenomen som säger åt oss att lagom är alltid bäst? Skulle jag bara få behålla ett par skulle det bli supermegafetingarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 900269, member: 32948"] Wailer 112RP är en ganska väldämpad skida i pure, men kolfiberkonstruktionen ger en lätt "krispig" känsla. Mycket av den "krispiga" känslan försvann dock med övergången till S.S. konstruktion. (Stående metallvägg i skidan - för dämpningens skull) Annars är hybriden en riktigt väldämpad skida. Glasfibern ger en mer dämpad känsla (men är inte lika vridstyvt och lätt...) Vad som funkar som one-quiver är personligt. Många kör 112RP eller liknande (S7, JJ etc) s.k. "fun shape" som one-quiver, men för mig hade det aldrig funkat, då jag föredrar en rakare skida med mer pintail. Som komplement funkar mina 112RP klockrent, använder dem främst i sverige i blandade snöförhållanden. Generellt sett så anser jag den ultimata allroundskidan för freeride/allround har 110-115mm midja, måttlig lång tiprocker, antydan till spann under foten, radie på 20-30m, lätt pintail, en någorlunda styv tail så man kan landa säkert. Jag har dock (ibland) lite svårt att förstå dessa tankegångar om att en skida måste ha lite av varje. Är det nån slags jantelags-fenomen som säger åt oss att lagom är alltid bäst? Skulle jag bara få behålla ett par skulle det bli supermegafetingarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Optimala one-quiver-skidan
Tillbaka
Topp