Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Optimala orten för åkning i Januari
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lainenR" data-source="post: 1313447" data-attributes="member: 153169"><p>Jag har fått det från två olika källor, dels är det Fraser Wilkin på weather to ski.</p><p>Jag läste om en forskare, vill minnas att det var här på Freeride, som dom intervjuade och kommit fram till samma sak men med mycket data. Hittar tyvärr inte den länken, kanske någon annan här har den?</p><p></p><p>Som jag minns det så finns det en väldigt logisk förklaring till statistiken som löd något i stil med:</p><p>Nordvästlig vind bär med sig nederbörd från havet och träffar första riktigt höga toppen i Europa som är Wörth-Schröcken i Arlberg. Snön faller så mycket den orkar och hinner, innan den går vidare till nästa topp. Nordvästlig vind är den vanligast förekommande vindriktningen.</p><p></p><p>Jag la ner rätt mycket tid för några år sedan i förhoppning att maximera chansen att hitta puder i alperna, var och vilken tid sannolikheten var högst. Det var 4-5 år sedan, då gick det att googla rätt bra. Nu ger Google mest resultat på klimatförändringarna istället och hur mycket mindre snö som kommer till alperna. Ger mig maximal ångest och jag ger upp…</p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.weathertoski.co.uk/top-10s/top-10-snowiest-ski-resorts-europe/[/URL]</p><p></p><p>EDIT: Ska tilläggas att det är långt ifrån en exakt vetenskap hur det faktiskt mäts i Europa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lainenR, post: 1313447, member: 153169"] Jag har fått det från två olika källor, dels är det Fraser Wilkin på weather to ski. Jag läste om en forskare, vill minnas att det var här på Freeride, som dom intervjuade och kommit fram till samma sak men med mycket data. Hittar tyvärr inte den länken, kanske någon annan här har den? Som jag minns det så finns det en väldigt logisk förklaring till statistiken som löd något i stil med: Nordvästlig vind bär med sig nederbörd från havet och träffar första riktigt höga toppen i Europa som är Wörth-Schröcken i Arlberg. Snön faller så mycket den orkar och hinner, innan den går vidare till nästa topp. Nordvästlig vind är den vanligast förekommande vindriktningen. Jag la ner rätt mycket tid för några år sedan i förhoppning att maximera chansen att hitta puder i alperna, var och vilken tid sannolikheten var högst. Det var 4-5 år sedan, då gick det att googla rätt bra. Nu ger Google mest resultat på klimatförändringarna istället och hur mycket mindre snö som kommer till alperna. Ger mig maximal ångest och jag ger upp… [URL unfurl="true"]https://www.weathertoski.co.uk/top-10s/top-10-snowiest-ski-resorts-europe/[/URL] EDIT: Ska tilläggas att det är långt ifrån en exakt vetenskap hur det faktiskt mäts i Europa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Optimala orten för åkning i Januari
Tillbaka
Topp