optisk sökare krav eller inte?

spleen

Ny medlem
Jag håller på och letar efter en ny filmkamera. Idag har jag en sony dv-kamera som jag är hyffsat nöjd med men vill gå över till HD.
Jag filmar endast för husbehov så det är ingen proffskamera jag är ute efter men jag vill heller inte ha det enklaste.
En av svårigheterna att välja kamera är att det inte finns så många som har optisksökare! På min kamera har jag det och jag använder nästan uteslutande det pga att det är svårt att se bilden i lcd-skärmen när står på fjällt i snön.
Nu har min kamera några år på nacken och jag kan tänka mig att utvecklingen gått ordentligt framåt men frågan är ju hur bra man ser med dagens kamerors skärmar. Är dom så pass mycket ljusstarkare att den optiska sökaren är onödig? Det är ju lite svårt att prova för i butiken syns det ju jättebra med skärmen.

Jag har tittat på Panasonic HDCTM300 just för att den har optisksökare. Men det finns ju andra kameror som har liknande prestanda för billigare pengar om man kan leva utan sökaren.
Så hur tänker ni andra när ni filmar i backen? Tips på vettiga kameror mottages tacksamt! Det som lockade med panasonicen också var att den hade bra upplösning på stillbilder vilket är ett plus då jag inte vill släpa på två kameror!

Jag kan inte säga alltför mycket om sökarens vara eller icke vara. jag har mest filmat followcam och på så nära håll att man inte hinner se om man siktar rätt ändå.

Jag kör med en Canon HF-100 bra kamera men filmar man på längre avstånd, soliga dagar, snöiga dagar... nästan alltid saknar man optisk sökare lite.

Panasonic Tm-300 verkar för övrigt vara en superdeal. Jag hade alla gånger köpt en sådan i nuläget och med dollarn på mer än rimliga nivåer är det ju inget snack.

Köp, fundera inte ens på det, bara köp =)

Tillbaka
Topp