Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
oseriöst
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="k-w" data-source="post: 58147" data-attributes="member: 29287"><p>Kära brantåkare, jibbfantaster, goretexivrare och vanliga skidåkare</p><p></p><p>Om jag har förstått den här tråden på rätt sätt så står konflikten nu mellan "de gammla" och "jibberkidzzzen". En minst sagt intressant disskusion.</p><p></p><p>När det gäller den verbala förmågan utklassas, tyvärr kanske, markus e och hans vänner totalt av det gammla gardet med Skidpryots vassa penna i spetsen. Det är svårt att stå upp mot en sådan vägg av vackra formuleringar.</p><p></p><p>Men för att ta den här disskusionen till en mer relevant nivå vill jag helt enkelt hävda att konflikten egentligen grundar sig i utövningen av ämnet. Dvs det hanlar om vem som under sin dag på berget har potential att åka fortast, hoppa högst och i förlängningen slå sig hårdast. Självklart är inte några timmar på någon akutmottagning något eftersträvansvärt, men det smäller onekligen högt på afterskin att ha lurat döden ett par gånger under dagens övningar på det vita.</p><p></p><p>Jibbarna har i själva hoppmomentet ett litet försprång, det är onekligen farligt att flyga över isiga plattåer i närmast gymnastiska ställningar. Samtidigt är det få som uppnår någon nämnvärd hastighet i parkerna. En elva nedför en brant bergssida är i detta hänseende svårslaget.</p><p></p><p>Det som i mina ögon avgör är faktumet att stora berg och fint puder ofta innebär laviner. Dessa är ett stort faromoment som ställer krav på alla storabergsåkares kunskap och utrustning. Samtidigt minskar det också möjligheterna att faktiskt ta sig till afterskin och berätta om sina bravader...</p><p></p><p>Lev väl!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="k-w, post: 58147, member: 29287"] Kära brantåkare, jibbfantaster, goretexivrare och vanliga skidåkare Om jag har förstått den här tråden på rätt sätt så står konflikten nu mellan "de gammla" och "jibberkidzzzen". En minst sagt intressant disskusion. När det gäller den verbala förmågan utklassas, tyvärr kanske, markus e och hans vänner totalt av det gammla gardet med Skidpryots vassa penna i spetsen. Det är svårt att stå upp mot en sådan vägg av vackra formuleringar. Men för att ta den här disskusionen till en mer relevant nivå vill jag helt enkelt hävda att konflikten egentligen grundar sig i utövningen av ämnet. Dvs det hanlar om vem som under sin dag på berget har potential att åka fortast, hoppa högst och i förlängningen slå sig hårdast. Självklart är inte några timmar på någon akutmottagning något eftersträvansvärt, men det smäller onekligen högt på afterskin att ha lurat döden ett par gånger under dagens övningar på det vita. Jibbarna har i själva hoppmomentet ett litet försprång, det är onekligen farligt att flyga över isiga plattåer i närmast gymnastiska ställningar. Samtidigt är det få som uppnår någon nämnvärd hastighet i parkerna. En elva nedför en brant bergssida är i detta hänseende svårslaget. Det som i mina ögon avgör är faktumet att stora berg och fint puder ofta innebär laviner. Dessa är ett stort faromoment som ställer krav på alla storabergsåkares kunskap och utrustning. Samtidigt minskar det också möjligheterna att faktiskt ta sig till afterskin och berätta om sina bravader... Lev väl! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
oseriöst
Tillbaka
Topp