Ovärdeligt flyt?

freeradical

Medlem
Ovärdeligt flyt?
Har som så många andra skidköpar ångest..
Kör i dagsläget på ett par armada jj men vill uppgradera till något fetare i år!
Jag är ganska inne på coreUPT och väljer mellan born to drop och watch out.
Min fråga är egentligen hur långt man behöver gå för att få surfkänslan?
watch out är 141 i midjan och i övrig ganska lik en fet och något styvare hellbent, BTD:n ligger på typ 123, har spann och inte lika mycket rocker. Man ser ju sällan några pro-skiers som kör på deras märkes fetaste modeller.
Beror det på att de är onödigt tunga o klumpiga bara?
Jag vill ha en skida för puderåkning men kommer jag märka så stor skillnad när det är djupt att det är värt avsaknaden av alla andra egenskaper??

Blev lite invecklat men tacksam för svar iaf... :)

Ovärdeligt flyt?
Har svårt att se att Born to drop inte skulle räcka till, antalet dagar på en säsong då Watch out är ett bättre val lär vara väldigt få. Men har du tillgång till heli eller gör säsong i japan så ...
Vad det gäller pros som åker på CoreUpt så vann förövrigt Candide Thovex FWT förra året på fjolårets (samma skida, ny grafik?) Richard Permin och Richard själv lär väl åka på den. Enligt hemsidan väger BTD 4,58 kg det är väl inte så farligt för 125mm i midjan? Iaf mkt bättre än hellbent.

btw, skäms på dig för din hellbent-annons!

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
Som JL76 säger så körde Candide på de i FWT och Permin oxå. Jag ahr kört på de och de fungerar alldeles utmärkt! Och du kommer sakna WO kanske några gånger på en säsong men du kommer ha mer nytta av BTD.

Och vad tänkte du med när du lade ut din annons?

Ovärdeligt flyt?
Har bra koll på vem som kör på skidorna och var. Men vi vet ju alla att åkningen i FTW inte motsvarar nått man åker dagligen. Dom behöver skidor för extrema farter och varierande underlag, ofta hårt och uppkört samt gigantiska klippor.
Min tanke var istället att behålla mina JJ när det inte är 30 cm nytt samt inhandla WO för dom djupa dagarna. Är rädd för att BTD kan kännas som ytterligare en kompromiss.
Det som känns osäkert är snarare om WO verkligen är så mycket bättre i off-pisten att det lönar sig?
Har ingen lust att lägga 2000 extra om den största skillnaden är att folk stirrar lite mer i liftkön!

Jag har planer på en japan-tripp nästa är men i år blir det jaga puder i alperna samt heli/skoter i Ramundberget och då känns ju WO överflödiga. Men det är ju japan...

Sen ang annonsen så har jag fått en del ris för den, kanske med all rätt...
Såg att skidbutiken sålde HB för 5900 utan bindning men ca 5800 när man la till valfri bindning?
Tänkte inhandla men ångrade mig, la ut annonsen för att se hur intresset var.
ca 7000 med bindning är ändå typ 1500 billigare än många återförsäljare tänkte jag.
Men den tabben har man fått äta upp!

Tjao

Ovärdeligt flyt?
Jag är personligen skeptisk med WO med den nosen. Den kändes som en snöskyffel. Om man får under den nosen lär man dyka framåt. Men det är min uppfattning...

Ovärdeligt flyt?
Det som talar emot CoreUpt BTD är att den har ett spann som är väldigt högt. Faktiskt en av de högsta spannen som jag någonsin sett på ett par friåkningsskidor och jag undrar om det verkligen var menat att bli så högt. Jag är klart tveksam till den efter att ha butiksklämt den i veckan. Jag ser ingen anledning till att ha så pass mycket spann på en skida som ska användas till lössnöåkning. Tiprockern kompenserar säkert en del, men en platt skida utan tiprocker flyter nog nästan bättre.

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
Jag håller med MNO. Kolla upp vad du köper innan du beställer ett par core-upt. Såg ett par av dessa i argentina och de har ett jävla högt spann! Personligen skyr jag högt spann på puderskidor som pesten.

Ovärdeligt flyt?
Hasse_Lindborg sa:
Jag är personligen skeptisk med WO med den nosen. Den kändes som en snöskyffel. Om man får under den nosen lär man dyka framåt. Men det är min uppfattning...
WTF, ser den ut som den gör på bilderna irl?!! Hur har dom tänkt där?

Ovärdeligt flyt?
Jag har inte känt på någon av dom personligen men har en brorsa i gbg som pillat o flexat o han gillar ju WO:n både pga en bra flex och utseendet i stort.
Spannets nackdel är att skidan kan kännas stel och trögsvängd när det är mjukt?
Jag vill ha en lekfull rockerskida som tål hårda tag.
Har kollat på Line the 130 eller kanske ep pro som ska bli styvare till i år vad jag hört.
Har ni några förslag på vilka mått och vilken typ av rocker ni gillar/ ogillar?

Ovärdeligt flyt?
coastmtn sa:
Hasse_Lindborg sa:
WTF, ser den ut som den gör på bilderna irl?!! Hur har dom tänkt där?
Den ser ut som på bilder. Tyckte "våra" tipar var fyrkantiga men det var de inte. Ser verkligen ut som en snöskyffel...

Ovärdeligt flyt?
freeradical sa:
Jag har inte känt på någon av dom personligen men har en brorsa i gbg som pillat o flexat o han gillar ju WO:n både pga en bra flex och utseendet i stort.
Har kollat på Line the 130 eller kanske ep pro som ska bli styvare till i år vad jag hört.

Ovärdeligt flyt?
freeradical sa:
EP Pro är styvare men fortfarande ett gummiband. Line P130 är en fin skida.

Men måste du köpa skida nu? Om du skall upp till Funäs så vet jag att det är en butik där uppe som kommer ha en del testskidor som du kan låna och testa. Även när du flyger heliskiing om du gör det med det företaget. Det kommer finnas skidor med midja upp till 140 mm i midjan.

Ovärdeligt flyt?
Det låter inte fel Hasse problemet är att jag har lovat bort mina nuvarande skidor så har inga alls,
ska ner till alperna v 1 och bara jaga puder så hade verkligen velat ha ett par kompetenta skidor då!
Ser fram emot heli men tror inte att jag kommer behöva en skida som är så pass bred då.. men hoppas kan man ju alltid :D

Du kan få berätta varför jag ska köpa moment om du vill!

Ovärdeligt flyt?
Hasse_Lindborg sa:
freeradical sa:

Men måste du köpa skida nu? Om du skall upp till Funäs så vet jag att det är en butik där uppe som kommer ha en del testskidor som du kan låna och testa. Även när du flyger heliskiing om du gör det med det företaget. Det kommer finnas skidor med midja upp till 140 mm i midjan.
Nää dra på trissor, vilket kalaserbjudande!
Tre frågor bara Hasse:
1. Vem är det som driver den butiken?
2. Vad är det för testskidor och vem driver agenturen för det skidmärket?
3. Vem är det som arrangerar skidtesterna tillsammans med heli-åkningen?

Jag sätter 20 spänn på att det är en och samma dalmas som ligger bakom alla dessa sammanträffanden... :P

Ovärdeligt flyt?
Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
freeradical sa:

Nää dra på trissor, vilket kalaserbjudande!
Tre frågor bara Hasse:
1. Vem är det som driver den butiken?
2. Vad är det för testskidor och vem driver agenturen för det skidmärket?
3. Vem är det som arrangerar skidtesterna tillsammans med heli-åkningen?

Jag sätter 20 spänn på att det är en och samma dalmas som ligger bakom alla dessa sammanträffanden... :P
Du är ute på lite tunn is men det kan finnas ett finger med i spelet :P

Ovärdeligt flyt?
1. Sportmaffian.se och Fredrik Norberg
2. Extrem, Elan som har funnits där i ett par år och i år så kom Moment med på ett hörn.
3. Ski-inn tillsammans med sportmaffian.se

Bakom allt detta ligger Fredrik Norberg.

Så jag tar gärna 20 kr i Sälen Noljas ;)

Ovärdeligt flyt?
Hasse_Lindborg sa:
1. Sportmaffian.se och Fredrik Norberg
2. Extrem, Elan som har funnits där i ett par år och i år så kom Moment med på ett hörn.
3. Ski-inn tillsammans med sportmaffian.se

Bakom allt detta ligger Fredrik Norberg.

Så jag tar gärna 20 kr i Sälen Noljas ;)
Jag formulerade mig lite knasigt, frågan är i vilka av alternativen du har ett finger med i spelet ;)

Jag bjuder på en öl istället -i utbyte mot dina senaste rövarhistorier... :lol:

Ovärdeligt flyt?
Helt ärligt så varför inte köpa en skida med ovänd radie ala Lotus138, ARG, Powderboards eller Donner Party?! (osv.)

När jag åkte på ARGn var jag väldigt glad att midjan var den bredaste delen.
När nosen blir för bred blir det väldigt klumpigt. En smal nos och bred midja ger dessutom en betydligt lekfullare skida..

Har du JJ så täcker den upp resten av tiden..

Gillar Moments fyrkantiga spetsar, men WO ser ju bara helt förjävlig ut.
Känns som om skidspetsarna kommer haka i varandra typ.

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
är det inte reklam att som företagare att rekommendera en butik som säljer företagets skidor? då skidorna i fråga nästan bara är puderskidor och passar in i vad han söker?

känns lite konstigt bara.

fast nojlas pratar väl lika mkt om DPS

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
LawndartGustav sa:
är det inte reklam att som företagare att rekommendera en butik som säljer företagets skidor? då skidorna i fråga nästan bara är puderskidor och passar in i vad han söker?

känns lite konstigt bara.

fast nojlas pratar väl lika mkt om DPS
Det är väl lite av en gråzon, men ska vi sätta munkavle på alla som jobbar inom branschen, har kontakter inom branschen eller får lite b-spons från nån leverantör så blir nog det här forumet ganska tyst och tråkigt.

Bättre att man klargör vad man pysslar med och får säga sin åsikt fritt, sen får väl folk bilda sig en egen uppfattning om vad som skrivs här.

Personligen bjuder jag gärna på information om det skidmärke jag företräder i de trådar det efterfrågas, men låter bli att direkt rekommendera människor att köpa "mina" produkter.

Om man aktivt börjar marknadsföra sitt skidmärke genom freerides forum tror jag att man skjuter sig själv i foten lite, det känns som att folk skulle börja lacka ur på ett sådant beteende, vilket gör det hela till en väldigt dålig idé att ens försöka...

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
Nojlas sa:
Det är väl lite av en gråzon, men ska vi sätta munkavle på alla som jobbar inom branschen, har kontakter inom branschen eller får lite b-spons från nån leverantör så blir nog det här forumet ganska tyst och tråkigt.

Bättre att man klargör vad man pysslar med och får säga sin åsikt fritt, sen får väl folk bilda sig en egen uppfattning om vad som skrivs här.
+1 på det Noljas. Det är en sjuk gråzon och så länge man inte enbart gör massa reklam för "sitt" märke utan kommer med objektiva förslag så tycker jag det är oki.

Och jag har ju fortfarande inte tex svarat på TS om varför han skulle ta Moment framför några andra och skulle aldrig göra det i en forumtråd som inte ens gäller Moment och det gör inte denna tråd.

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
Jag tycker Hasse gjorde ett väl avvägt inlägg. Han plockade upp heli i ramis vilket var nämnt sen tidigare och hintade om att man där kunde testa lite bredare skidor...

Btw så hade freeride blivit ganska dött utan topp 10-skribenterna... Jag tror nog att alla hi-posters är sponsrade eller jobbar i träsket på något sätt!

Ovärdeligt flyt?
Ingen världsnyhet för min del att alla inte är helt opartiska här på forumet..
Men hade ändå uppskattat att folk delar med sig av sitt kunnande så kan jag få sålla o värdera det som jag vill sen!
Det största skälet till att jag mestadels kollat på skidor med traditionell skärning är för att jag hade hoppats på att hitta en fet skida som kan vara rolig både i orört men även i uppkört före.
Har fortfarande aldrig testat en skida med omvänd skärning men om en sådan ska inhandlas så ska den inte vara allt för dyr, vill kunna köra järnet utan att känna att budgeten är körd i bott om man skulle hitta någon sten i här och där!
Har visserligen lovat bort mina JJ men en liknande skida kan väl inhandlas för att komplitera

Senast ändrad:
Ovärdeligt flyt?
Volant Spatula är faktiskt en av de roligaste skidor jag har kört i Alperna med. Både i uppkört och i puder. MEN i pist så suger den totalt. Där var ARG betydligt bättre. Varför inte behålla JJ och gå på en skida så som ARG,DPS 138,K2 Pontoon, Donner Party eller något sådant ev?

Som du skriver själv? Sen hur mycket är din budget då?

Ovärdeligt flyt?
Lovad bort mina jj när jag fortfarande var övertygad om att jag skulle köra på 1 par skidor, med vanlig skärning, i år.
Men det löser sej nog, åker mestadels med brorsan i år och han har 3 par så lånar o byter lite där!
Prislappen ska inte överstiga 8.000 med bindning iaf!
Sen måste dom inte vara nya, bara det finns lite kanter o belag kvar så är jag inte allt för kräsen :)

Jag vill ha en lekfull offpist skida som tål lite tuffa tag det är egentligen huvudsaken!

Ovärdeligt flyt?
Ang. Coreupt "BTD" så testade jag förra årets.
Tyckte också att spannet såg väldigt högt ut.
Men när man väl fick skidorna på fötterna och började åka så var det inget man stördes av.
Spannet kanske får skidan att "greppa" bättre i snön?
Tyckte de funkade väldigt bra i all typ av snö. Pistat (alltså, inte optimala skidor men de funka), i uppåkt, stökig snö (kan det heta så?) gick de riktigt bra och i puder, ja då var den klockren!
Prismässigt så ligger ju Coreupts BTD väldigt bra!
Både på deras hemsida och i svenska butiker.

Ang. Coreupts "watch out" så blir jag tveksam. Har inte åkt på den, men nosen och tailen ser ju....väldigt fyrkantiga och breda ut. Det är en skida som jag definitvt skulle provåka innan ett köp.
De kanske är jättebra, vad vet jag, men vid en första blick... Nja.

Tillbaka
Topp