Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1021572" data-attributes="member: 77701"><p>Jag hör till samma typ av grundmaterial som skickats ner till Alperna - offpist = Tegeskogen på pistskidor någon enstaka gång, noll koll på precis allting och bara en inneboende magkänsla av att "40 centimeter nysnö som legat i marssolen en hel dag" kanske skulle kunna vara förenligt med vissa risker. Typ.</p><p>Jag hör förresten fortfarande till urtypen för dum svensk med breda lagg som tränar med transceivern för sällan och med nöd och näppe kan stava sig igenom en fransk lavinbulletin.</p><p></p><p>Jag läste samma text häromdagen (tack Tore på Friflyt för tipset) och jag vet i ärlighetens namn inte vad jag tror. Å ena sidan är "trean" den mest förvirrande delen av en femgradig lavinskala, och samtidigt kan en enskild sluttning vara en femma när helhetsbedömningen för en dag säger tvåa.. det är alltid femtioelva miljoner faktorer som ska vägas in, och jag är den första att erkänna att jag inte kan ens i närheten av vad jag "borde" kunna i ämnet (vilket säkert märks nu).</p><p></p><p>Får jag säga att jag tror att det kan vara lite av varje, både det som Glisseur säger och det som lavinforskaren säger?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1021572, member: 77701"] Jag hör till samma typ av grundmaterial som skickats ner till Alperna - offpist = Tegeskogen på pistskidor någon enstaka gång, noll koll på precis allting och bara en inneboende magkänsla av att "40 centimeter nysnö som legat i marssolen en hel dag" kanske skulle kunna vara förenligt med vissa risker. Typ. Jag hör förresten fortfarande till urtypen för dum svensk med breda lagg som tränar med transceivern för sällan och med nöd och näppe kan stava sig igenom en fransk lavinbulletin. Jag läste samma text häromdagen (tack Tore på Friflyt för tipset) och jag vet i ärlighetens namn inte vad jag tror. Å ena sidan är "trean" den mest förvirrande delen av en femgradig lavinskala, och samtidigt kan en enskild sluttning vara en femma när helhetsbedömningen för en dag säger tvåa.. det är alltid femtioelva miljoner faktorer som ska vägas in, och jag är den första att erkänna att jag inte kan ens i närheten av vad jag "borde" kunna i ämnet (vilket säkert märks nu). Får jag säga att jag tror att det kan vara lite av varje, både det som Glisseur säger och det som lavinforskaren säger? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Tillbaka
Topp