Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 1021594" data-attributes="member: 64958"><p>"En svenskt skidåkare löper nästan 40 gånger större risk att dö i en lavin i Alperna än hemma i Sverige."</p><p></p><p>Det betyder ju inte riktigt att vi dör i större utsträckning än andra nationaliteter?</p><p>Och räknas skolbarn på friluftsdag i Romme/Branäs/Kungsberget in i "svenska skidåkare"? Jag menar om man baserar det på sålda liftkort, så är det ju inte så konstigt att de som löser ett kort i La Grave löper större risker än de i Yxbacken...</p><p></p><p>Vad är det egentligen för data som presenteras här? Att det är farligare för oss svenskar i alperna? Det var väl ingen nyhet (dock har jag för mig att svenska laviner oftare har dödlig utgång än de på kontinenten, men det är inte samma sak som att svenska fjäll är farligare. De norska däremot...).</p><p></p><p>Känns för mig mest som icke-vetenskap och spekulationer. As always, more research needed.</p><p></p><p>För övrigt roligt att Glisseurs beskrivning av sin första säsong stämmer till 100% med min egen... Fast min aha-upplevelse kom på Grand Montets. Så 99%. EDIT: Roligt? Skrämmande är ett bättre ord när jag tänker efter lite.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 1021594, member: 64958"] "En svenskt skidåkare löper nästan 40 gånger större risk att dö i en lavin i Alperna än hemma i Sverige." Det betyder ju inte riktigt att vi dör i större utsträckning än andra nationaliteter? Och räknas skolbarn på friluftsdag i Romme/Branäs/Kungsberget in i "svenska skidåkare"? Jag menar om man baserar det på sålda liftkort, så är det ju inte så konstigt att de som löser ett kort i La Grave löper större risker än de i Yxbacken... Vad är det egentligen för data som presenteras här? Att det är farligare för oss svenskar i alperna? Det var väl ingen nyhet (dock har jag för mig att svenska laviner oftare har dödlig utgång än de på kontinenten, men det är inte samma sak som att svenska fjäll är farligare. De norska däremot...). Känns för mig mest som icke-vetenskap och spekulationer. As always, more research needed. För övrigt roligt att Glisseurs beskrivning av sin första säsong stämmer till 100% med min egen... Fast min aha-upplevelse kom på Grand Montets. Så 99%. EDIT: Roligt? Skrämmande är ett bättre ord när jag tänker efter lite. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Tillbaka
Topp