Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1021635" data-attributes="member: 13861"><p>Absolut, det är klart att det är en av faktorerna som påverkar vårt risktagande nere i Alperna, dock i radikalt mindre utsträckning än vad Stefan Mårtensson verkar hävda i sin rapport. Min poäng var att det är andra faktorer som i mycket högre grad påverkat oss svenskars ibland bristfälliga beteende nere i Alperna, och skapat en offpistkultur där vi betydligt oftare än andra nationaliteter sätter oss i fara. Väldigt generellt sett förstås. Där skiljer sig du och jag rätt ordentligt eftersom du tillhör en liten minoritet av svenska bummare och alpåkare som faktiskt är uppväxt i Åre och fjällvärlden, till skillnad från dom flesta som kommer från södra delen av landet och Mellansverige. </p><p></p><p>Rent personligt så har jag fått min lavinskolning från La Grave, vilket kanske inte heller är helt representativt eftersom det är ett berg med övervägande nord-nordostvända bergssidor och väldigt mycket slope use på vissa skapligt branta åk mellan 30-45 grader, vilket gör att många åk som annars hade varit väldigt lavinfarliga blir relativt säkra på grund av antalet åkare som trycker ihop snölagren. </p><p></p><p>Däremot så blev jag ganska överraskad över lavinbedömningen när jag flyttade till Åre och såg att den väldigt sällan sattes under 3, trots med vad som kändes som betydligt mer stabila förhållanden än det jag var van vid från Alperna. Och om man flaggar för hög lavinfara hela tiden så riskerar man att folk helt enkelt ignorerar varningarna, lite som Mårtensson säger. Men det har väl varit mer ett lokalt problem i Åre och fjällen i så fall, än att det spridits vidare ner till Alperna. Däremot tycker jag att bedömningarna känts betydligt bättre och mer rättvisande dom senaste åren, med bedömningar som fluktuerar mellan 2-4 betydligt oftare. Fast här känns det som att vi behöver lite input från Mårten/Centralbyråkraten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1021635, member: 13861"] Absolut, det är klart att det är en av faktorerna som påverkar vårt risktagande nere i Alperna, dock i radikalt mindre utsträckning än vad Stefan Mårtensson verkar hävda i sin rapport. Min poäng var att det är andra faktorer som i mycket högre grad påverkat oss svenskars ibland bristfälliga beteende nere i Alperna, och skapat en offpistkultur där vi betydligt oftare än andra nationaliteter sätter oss i fara. Väldigt generellt sett förstås. Där skiljer sig du och jag rätt ordentligt eftersom du tillhör en liten minoritet av svenska bummare och alpåkare som faktiskt är uppväxt i Åre och fjällvärlden, till skillnad från dom flesta som kommer från södra delen av landet och Mellansverige. Rent personligt så har jag fått min lavinskolning från La Grave, vilket kanske inte heller är helt representativt eftersom det är ett berg med övervägande nord-nordostvända bergssidor och väldigt mycket slope use på vissa skapligt branta åk mellan 30-45 grader, vilket gör att många åk som annars hade varit väldigt lavinfarliga blir relativt säkra på grund av antalet åkare som trycker ihop snölagren. Däremot så blev jag ganska överraskad över lavinbedömningen när jag flyttade till Åre och såg att den väldigt sällan sattes under 3, trots med vad som kändes som betydligt mer stabila förhållanden än det jag var van vid från Alperna. Och om man flaggar för hög lavinfara hela tiden så riskerar man att folk helt enkelt ignorerar varningarna, lite som Mårtensson säger. Men det har väl varit mer ett lokalt problem i Åre och fjällen i så fall, än att det spridits vidare ner till Alperna. Däremot tycker jag att bedömningarna känts betydligt bättre och mer rättvisande dom senaste åren, med bedömningar som fluktuerar mellan 2-4 betydligt oftare. Fast här känns det som att vi behöver lite input från Mårten/Centralbyråkraten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Tillbaka
Topp