Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="alpint-aventyr" data-source="post: 1022068" data-attributes="member: 131207"><p>lite hjälp med lavinskalan i Frankrike. I motsats till Sverige gäller inte lavinskalan för ett skidsystem utan för ett helt massiv eller iaf ett stort område. Lavinrisken bedöms av meteofrance ( franska smhi) och inte skidanläggningen. Det betyder att lavinrisken inte stämmer i La Grave där det blir uppåkt väldigt fort men det är inte meningen att mätta lavinrisken just i de klassiska åken i La Grave. Det kan vara en trea i Oisans massivet ( där La Grave ligger) och i verkligheten en etta i La Grave. Det är det som glisseur berättar. Därför kan man vilseleda av lavinrisken. Men jag som brukar åka där det inte finns många åkare kan jag bekräfta att vi har i frankrike en femgradig skala. Visst att det sällan händer en femma ( tanken är det ska vara ovanligt) men ettan dyker upp ofta på vårvintern. </p><p></p><p>Nu att svenskar tar större risker för de luras av svenka lavinskalan har jag det svårt att köpa. Det är inte bara svenskar som tror att en trea är ingen större risk. Det finns säkert olika anledningar och detta är kanske en av dem. Om det stämmer att svenskar gör det (tar större risker). De har iaf stort intresse i offpist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="alpint-aventyr, post: 1022068, member: 131207"] lite hjälp med lavinskalan i Frankrike. I motsats till Sverige gäller inte lavinskalan för ett skidsystem utan för ett helt massiv eller iaf ett stort område. Lavinrisken bedöms av meteofrance ( franska smhi) och inte skidanläggningen. Det betyder att lavinrisken inte stämmer i La Grave där det blir uppåkt väldigt fort men det är inte meningen att mätta lavinrisken just i de klassiska åken i La Grave. Det kan vara en trea i Oisans massivet ( där La Grave ligger) och i verkligheten en etta i La Grave. Det är det som glisseur berättar. Därför kan man vilseleda av lavinrisken. Men jag som brukar åka där det inte finns många åkare kan jag bekräfta att vi har i frankrike en femgradig skala. Visst att det sällan händer en femma ( tanken är det ska vara ovanligt) men ettan dyker upp ofta på vårvintern. Nu att svenskar tar större risker för de luras av svenka lavinskalan har jag det svårt att köpa. Det är inte bara svenskar som tror att en trea är ingen större risk. Det finns säkert olika anledningar och detta är kanske en av dem. Om det stämmer att svenskar gör det (tar större risker). De har iaf stort intresse i offpist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Tillbaka
Topp