Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fransosen" data-source="post: 1029086" data-attributes="member: 66849"><p>Jag var på Skredkonferansen i Sogndal och hörde på presentationen runt det här med lavinfareskalan osv. </p><p>Det där med 40 gånger större risk var inget som nämndes, var mer så att det sker 40 gånger mer lavinolyckor i alperna som involverar svenskar( var inget som poängterades så jag kan minnad fel på detaljer, men ideen var sån).</p><p>Undersökelsen på freeride hade mer med riskbenägenhet och med kunskapsnivå att göra. Slutsatserna från den var att den teoretiska kunnskapen var god, men att också riskbenägenheten var stor.</p><p></p><p>Att lavinskalorna varit nästen ett steg fel i Sverige kom från ett helt annat underlag. De hade tagit fram historik på gradering vs snö och antall laviner. </p><p>Värt att notera är att Åre faktiskt är det ställe som har legat rätt på skalan hela tiden, jämfört med internationell "standard". Ett undantag i Sverige.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fransosen, post: 1029086, member: 66849"] Jag var på Skredkonferansen i Sogndal och hörde på presentationen runt det här med lavinfareskalan osv. Det där med 40 gånger större risk var inget som nämndes, var mer så att det sker 40 gånger mer lavinolyckor i alperna som involverar svenskar( var inget som poängterades så jag kan minnad fel på detaljer, men ideen var sån). Undersökelsen på freeride hade mer med riskbenägenhet och med kunskapsnivå att göra. Slutsatserna från den var att den teoretiska kunnskapen var god, men att också riskbenägenheten var stor. Att lavinskalorna varit nästen ett steg fel i Sverige kom från ett helt annat underlag. De hade tagit fram historik på gradering vs snö och antall laviner. Värt att notera är att Åre faktiskt är det ställe som har legat rätt på skalan hela tiden, jämfört med internationell "standard". Ett undantag i Sverige. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Överdrivna lavinrapporter tar liv?
Tillbaka
Topp