Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
överkroppsskydd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tobbe101" data-source="post: 131309" data-attributes="member: 14584"><p>Scott-skyddet ser ju bra ut, men om du vill ha ett helt överkroppsskydd tycker jag du ska köpa dainese...</p><p></p><p>Bra att tänka på är att ryggskydd inte hjälper mot kompressionsskador. Droppar man 20m och landar platt skadar man ryggen, med eller utan skydd.</p><p></p><p>Bra att tänka på är också att skyddet mot överböjning av ryggen (bakåt) är minimalt. Knäcker man ryggen bakåt över en stock eller en stor sten, blir den alltså skadad hur som helst.</p><p></p><p>Ryggskydd hjälper framförallt mot slag mot ryggraden. Riskerar man att slå i någonting hårt och kantigt som en sten, skall man definitivt ha ett hårt ryggskydd och inte ett mjukt. Jag menar, hur många har en mjuk hjälm för att de är rädda att få plastbitar i skallen?</p><p></p><p>Dainese tillverkar speciella skydd för skidåkning men, såvitt jag vet, inte hela överkroppsskydd. Det som skiljer Daineses skidskydd från mc-skydd är att de är testade för temperaturer ner till -20*C. Detta måste ju inte betyda att mc-skydden inte klarar -20*C, men de är inte testade i de temperaturerna. Man bör dock tillägga att när ditt skydd är -20 grader har du antagligen redan frusit ihjäl...</p><p>Köp inte crosskydd, utan skydd för landsväg eller bana...</p><p></p><p>Tips på affär: Lelles MC i Uppsala. Stort utbud av dainese... <a href="http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html" target="_blank">http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tobbe101, post: 131309, member: 14584"] Scott-skyddet ser ju bra ut, men om du vill ha ett helt överkroppsskydd tycker jag du ska köpa dainese... Bra att tänka på är att ryggskydd inte hjälper mot kompressionsskador. Droppar man 20m och landar platt skadar man ryggen, med eller utan skydd. Bra att tänka på är också att skyddet mot överböjning av ryggen (bakåt) är minimalt. Knäcker man ryggen bakåt över en stock eller en stor sten, blir den alltså skadad hur som helst. Ryggskydd hjälper framförallt mot slag mot ryggraden. Riskerar man att slå i någonting hårt och kantigt som en sten, skall man definitivt ha ett hårt ryggskydd och inte ett mjukt. Jag menar, hur många har en mjuk hjälm för att de är rädda att få plastbitar i skallen? Dainese tillverkar speciella skydd för skidåkning men, såvitt jag vet, inte hela överkroppsskydd. Det som skiljer Daineses skidskydd från mc-skydd är att de är testade för temperaturer ner till -20*C. Detta måste ju inte betyda att mc-skydden inte klarar -20*C, men de är inte testade i de temperaturerna. Man bör dock tillägga att när ditt skydd är -20 grader har du antagligen redan frusit ihjäl... Köp inte crosskydd, utan skydd för landsväg eller bana... Tips på affär: Lelles MC i Uppsala. Stort utbud av dainese... [URL]http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
överkroppsskydd
Tillbaka
Topp