Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Överraska med skidor till min fru
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1200599" data-attributes="member: 161297"><p>Den där medelålders mannen med fru som [USER=145112]@zerode[/USER] beskriver hade lätt kunnat vara jag eller någon av mina kompisar. Det är så frustrerande att se att det finns massor av potential hos ens bästa åksällskap som inte får komma ut på grund av ett "ointresse" som förmodligen har helt andra orsaker. Inte sällan är man själv en del av orsaken till "ointresset" eftersom man sprungit före och nördat ner sig och samtidigt vill man ju hjälpa till och "lösa problemet". Och det gäller även åt andra hållet när hon har en plan klar för sig om hur vardagsrummet eller ens garderob borde förändras och man skall med och titta på tapeter eller kläder. Tjena vad ointresserad jag kan vara i de lägena. Och man blir inte mer engagerad eller involverad för att den andra löser problemet. Tvärtom.</p><p></p><p>Så välj inte skida åt henne utan servera henne de bästa förutsättningarna för att själv välja rätt skida. Det är ändå bara hon själv som kan avgöra vilken som är rätt för henne. Har hon inte tagit några lektioner tidigare kommer en lektion eller tre att göra stor skillnad på hennes åkteknik och därmed vilken skida hon kommer att vilja ha. Lektion innebär också att hon får prata om och fokusera på sin egen skidåkning vilket jag kan lova kommer att höja hennes intresse för vad hon åker på. Så börja med en eller helst flera lektioner.</p><p></p><p>För att sedan ge henne bästa möjliga förutsättningar för att välja rätt skidor så hyr lite olika skidor under en vecka. Det kostar förstås lite extra, men de bättre skidbutikerna som även har uthyrning av de skidor de säljer brukar dra av i alla fall en del av hyran på priset. Är man inte van vid att testa skidor så tar det ett par dagar att bli kompis med ett par nya skidor. Det är inte heller alla dagar som bjuder på före som gör att det går att utvärdera skidor. Så räkna med att hon kan hinna med tre eller kanske fyra olika par under en vecka. Det är inte fel att ha en idé om vad hon borde prova men viktigare är att du hittar rätt butik och rätt säljare som kan hjälpa henne. Klickar det där så kommer du att få en mycket nöjd fru. Är det svårt att få dit henne så gå dit själv först och prata med dem. "<em>Darling nu har jag varit i varenda skidbutik i byn och har hittat en försäljare hos X som jag tror att du kommer gilla. Hen jobbar i morgon eftermiddag. Ska vi gå dit?</em>" Och blir svaret nej så får du gå dit själv några gånger och komma hem olika par. Efter andra paret kommer hon att vilja gå dit själv för då har hon en åsikt.</p><p></p><p>Att Stadium har 20 % vinterrea och säkert dessutom 25 % medlemsrabatt är jättebra om man vet precis vad man vill ha, men i det här fallet så får det kanske lov att kosta normalpris. Hon lär ju förmodligen behålla dem rätt så länge.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1200599, member: 161297"] Den där medelålders mannen med fru som [USER=145112]@zerode[/USER] beskriver hade lätt kunnat vara jag eller någon av mina kompisar. Det är så frustrerande att se att det finns massor av potential hos ens bästa åksällskap som inte får komma ut på grund av ett "ointresse" som förmodligen har helt andra orsaker. Inte sällan är man själv en del av orsaken till "ointresset" eftersom man sprungit före och nördat ner sig och samtidigt vill man ju hjälpa till och "lösa problemet". Och det gäller även åt andra hållet när hon har en plan klar för sig om hur vardagsrummet eller ens garderob borde förändras och man skall med och titta på tapeter eller kläder. Tjena vad ointresserad jag kan vara i de lägena. Och man blir inte mer engagerad eller involverad för att den andra löser problemet. Tvärtom. Så välj inte skida åt henne utan servera henne de bästa förutsättningarna för att själv välja rätt skida. Det är ändå bara hon själv som kan avgöra vilken som är rätt för henne. Har hon inte tagit några lektioner tidigare kommer en lektion eller tre att göra stor skillnad på hennes åkteknik och därmed vilken skida hon kommer att vilja ha. Lektion innebär också att hon får prata om och fokusera på sin egen skidåkning vilket jag kan lova kommer att höja hennes intresse för vad hon åker på. Så börja med en eller helst flera lektioner. För att sedan ge henne bästa möjliga förutsättningar för att välja rätt skidor så hyr lite olika skidor under en vecka. Det kostar förstås lite extra, men de bättre skidbutikerna som även har uthyrning av de skidor de säljer brukar dra av i alla fall en del av hyran på priset. Är man inte van vid att testa skidor så tar det ett par dagar att bli kompis med ett par nya skidor. Det är inte heller alla dagar som bjuder på före som gör att det går att utvärdera skidor. Så räkna med att hon kan hinna med tre eller kanske fyra olika par under en vecka. Det är inte fel att ha en idé om vad hon borde prova men viktigare är att du hittar rätt butik och rätt säljare som kan hjälpa henne. Klickar det där så kommer du att få en mycket nöjd fru. Är det svårt att få dit henne så gå dit själv först och prata med dem. "[I]Darling nu har jag varit i varenda skidbutik i byn och har hittat en försäljare hos X som jag tror att du kommer gilla. Hen jobbar i morgon eftermiddag. Ska vi gå dit?[/I]" Och blir svaret nej så får du gå dit själv några gånger och komma hem olika par. Efter andra paret kommer hon att vilja gå dit själv för då har hon en åsikt. Att Stadium har 20 % vinterrea och säkert dessutom 25 % medlemsrabatt är jättebra om man vet precis vad man vill ha, men i det här fallet så får det kanske lov att kosta normalpris. Hon lär ju förmodligen behålla dem rätt så länge. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Överraska med skidor till min fru
Tillbaka
Topp