Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 586371" data-attributes="member: 83225"><p>när diskussionen ändå är igång. Är det nån som kan förklara varför det upplevs som enklare att få runt skidorna, i låg fart, när man har rejäl bakvikt? JAg vill ju undvika bakvikt och vet att den inte är eftersträvansvärd men det måste ju finnas en anledning till att man hamnar i bakvikt. Jag själv upplever ju iaf att när det går sakta och jag vill vara säker på att verkligen få runt skidorna så är detta lättare med rejäl bakvikt. Iaf i djup snö. Min tanke kring detta är att vid rejäl bakvikt är ju mycket mindre skida i kontakt med snön och kortare objekt är ju lättare att vrida runt än långa ting. Lite som om man står på fötterna och vill flytta tårna från höger till vänster så sker ju det lättast om man står på hälarna. Jag förstår ju sen att det blir helt omöjligt att länka ihop såna svängar eftersom skidorna skenar vid bakvikt. Men faktum kvarstår ju, bakvikt blir ju ett lockande nödfallsalternativ att ta till när man inte känner kontroll längre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 586371, member: 83225"] när diskussionen ändå är igång. Är det nån som kan förklara varför det upplevs som enklare att få runt skidorna, i låg fart, när man har rejäl bakvikt? JAg vill ju undvika bakvikt och vet att den inte är eftersträvansvärd men det måste ju finnas en anledning till att man hamnar i bakvikt. Jag själv upplever ju iaf att när det går sakta och jag vill vara säker på att verkligen få runt skidorna så är detta lättare med rejäl bakvikt. Iaf i djup snö. Min tanke kring detta är att vid rejäl bakvikt är ju mycket mindre skida i kontakt med snön och kortare objekt är ju lättare att vrida runt än långa ting. Lite som om man står på fötterna och vill flytta tårna från höger till vänster så sker ju det lättast om man står på hälarna. Jag förstår ju sen att det blir helt omöjligt att länka ihop såna svängar eftersom skidorna skenar vid bakvikt. Men faktum kvarstår ju, bakvikt blir ju ett lockande nödfallsalternativ att ta till när man inte känner kontroll längre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Tillbaka
Topp