Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vannish" data-source="post: 586514" data-attributes="member: 88967"><p>Jag hade guide i Chamonix förra säsongen med UCPA. Förutsättningarna var de bästa man kunde ha och det va min första riktiga gång i 40+ puder.</p><p></p><p>Jag hade en ca 85mm skida.</p><p></p><p>Hade också problem med bakåtvikten först, mest för att det kändes som skidorna skar neråt om jag kom för långt fram. Även att det blev "lättare" med svängningen. Det fanns två stora faktorer för mig som löste detta. </p><p></p><p>1. Efter att jag hade åkt halva första dagen så va jag totalt slut. Jag hade ändå väldigt bra kondition då! Det är otroligt jobbigt att stå bakåtlutad. Fick lära mig att titta på skidspetsarna så dom verkligen va precis "rakt" i snön (så de inte gick neråt = crash). [Visst det kan lösa sig med en bredare skida för att den flyter bättre än den jag hade. Men att hitta den där punkten precis innan dom skar ner gav mig väldigt mycket.]</p><p></p><p>2. Mer fart = lättare. Ta längre svängar och glid i snön. Detta gjorde att jag orkade hela dagen och va nästan fräshare efter eftermiddagen än vad jag va vid lunch.</p><p></p><p>Något som vi också tränade mycket på va puckel. Man säger lite lätt "slappna av i knäna och bara glid". Jag hade GRYMT svårt att slappna av i knäna. Jag lärde mig det hyfsat till näst sista dagen (åkte 8 dagar). Det är verkligen inte lätt att få knäna att gå som ett gummiband utan att hålla emot alldeles för mycket.</p><p></p><p>Vet inte om det gav så mycket, men jag lyckades hyfsat. Jag är otroligt tävlingsinriktad och vill alltid utvecklas och bli bäst, så jag låg i hårdträning kan man väl säga (för att inte nämna att jag hamnade i en grupp som körde på rejält fort!).</p><p></p><p>Lycka till =)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vannish, post: 586514, member: 88967"] Jag hade guide i Chamonix förra säsongen med UCPA. Förutsättningarna var de bästa man kunde ha och det va min första riktiga gång i 40+ puder. Jag hade en ca 85mm skida. Hade också problem med bakåtvikten först, mest för att det kändes som skidorna skar neråt om jag kom för långt fram. Även att det blev "lättare" med svängningen. Det fanns två stora faktorer för mig som löste detta. 1. Efter att jag hade åkt halva första dagen så va jag totalt slut. Jag hade ändå väldigt bra kondition då! Det är otroligt jobbigt att stå bakåtlutad. Fick lära mig att titta på skidspetsarna så dom verkligen va precis "rakt" i snön (så de inte gick neråt = crash). [Visst det kan lösa sig med en bredare skida för att den flyter bättre än den jag hade. Men att hitta den där punkten precis innan dom skar ner gav mig väldigt mycket.] 2. Mer fart = lättare. Ta längre svängar och glid i snön. Detta gjorde att jag orkade hela dagen och va nästan fräshare efter eftermiddagen än vad jag va vid lunch. Något som vi också tränade mycket på va puckel. Man säger lite lätt "slappna av i knäna och bara glid". Jag hade GRYMT svårt att slappna av i knäna. Jag lärde mig det hyfsat till näst sista dagen (åkte 8 dagar). Det är verkligen inte lätt att få knäna att gå som ett gummiband utan att hålla emot alldeles för mycket. Vet inte om det gav så mycket, men jag lyckades hyfsat. Jag är otroligt tävlingsinriktad och vill alltid utvecklas och bli bäst, så jag låg i hårdträning kan man väl säga (för att inte nämna att jag hamnade i en grupp som körde på rejält fort!). Lycka till =) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Tillbaka
Topp