Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BajenMatte" data-source="post: 586535" data-attributes="member: 15321"><p>Hejsan</p><p>Det är ju inte svårare att utföra en sväng i skogen än på ett öppet fält. Oftast är det egentligen tvärtom eftersom snön oftare är jämt fördelad jmfört med ett öppet fält med skare, vindpackad snö etc. Nog om det. Problemet med att åka i skogen består ofta dålig framförhållning, fel linje och bakvikt. Dessa problem gör att du inte hinner med, eller hur? </p><p>Med dålig framförhållning menar jag att du måste planera din åkning lite längre bland träden. En bra grej är att spana in safe zones, dvs öppnare partier där du har utrymme att stanna om du inte har koll på vart det bär hän. När du är framme vid safe zone skall du redan ha spanat in nästa safe zon och då är det bara att flyta vidare. Om inte, stannar du och börjar om. </p><p>Med fel linje menar jag att du inte skall sikta mitt emellan två träd utan du skall snarare använda träden som slalomportar och svänga runt dom. Varför? Jo för att de flesta skogarna är så beskaffade att det bakom luckan mellan två träd ofta står ett annat träd. (Det beror på att träden söker ljus skulle jag tro). Det är därför mycket behagligare att gå nära träden och svänga runt dom då kommer du hålla en jämnare hastighet och ha längre tid på dig att planera nästa manöver. </p><p>Bakvikt behöver jag inte kommentera men ändå: Den eventuella fördelen med att få upp spetsarna kompenseras mer än nog av att du hamnar i baksätet och således inte kan välja väg och planera utan skenar. Det finns i fin lössnö heller ingen viktig fördel med att spetsarna ligger högt upp eftersom du åker på snön under skidan och att den snö som är ovanför inte utgör ett problem. Det kan ju dock vara farligt om det finns staket eller rötter under snön men det är en annan historia.</p><p></p><p>Lycka till</p><p>/Matte</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BajenMatte, post: 586535, member: 15321"] Hejsan Det är ju inte svårare att utföra en sväng i skogen än på ett öppet fält. Oftast är det egentligen tvärtom eftersom snön oftare är jämt fördelad jmfört med ett öppet fält med skare, vindpackad snö etc. Nog om det. Problemet med att åka i skogen består ofta dålig framförhållning, fel linje och bakvikt. Dessa problem gör att du inte hinner med, eller hur? Med dålig framförhållning menar jag att du måste planera din åkning lite längre bland träden. En bra grej är att spana in safe zones, dvs öppnare partier där du har utrymme att stanna om du inte har koll på vart det bär hän. När du är framme vid safe zone skall du redan ha spanat in nästa safe zon och då är det bara att flyta vidare. Om inte, stannar du och börjar om. Med fel linje menar jag att du inte skall sikta mitt emellan två träd utan du skall snarare använda träden som slalomportar och svänga runt dom. Varför? Jo för att de flesta skogarna är så beskaffade att det bakom luckan mellan två träd ofta står ett annat träd. (Det beror på att träden söker ljus skulle jag tro). Det är därför mycket behagligare att gå nära träden och svänga runt dom då kommer du hålla en jämnare hastighet och ha längre tid på dig att planera nästa manöver. Bakvikt behöver jag inte kommentera men ändå: Den eventuella fördelen med att få upp spetsarna kompenseras mer än nog av att du hamnar i baksätet och således inte kan välja väg och planera utan skenar. Det finns i fin lössnö heller ingen viktig fördel med att spetsarna ligger högt upp eftersom du åker på snön under skidan och att den snö som är ovanför inte utgör ett problem. Det kan ju dock vara farligt om det finns staket eller rötter under snön men det är en annan historia. Lycka till /Matte [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Tillbaka
Topp