Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 624863" data-attributes="member: 54815"><p>Jag skulle nog säga att du fortfarande åker lite långsamt. Men det såg riktigt bra ut jämfört med den första filmen. Det är mycket carving över åkningen och det kan vara både bra och dåligt. Jag har ett par tips till dej för att få ordning på yvigheten och farten/flytet:</p><p></p><p>1. I tidigare inlägg pratar du om att få runt skidorna. Du ska inte ha runt skidorna, aldrig någonsin. För att få bort problemet med att vilja vrida skidorna bör du hitta lite flackare offpist till att börja med. Där tar du fart och gör sen några riktigt stora svängar. Överkroppen stilla och blicken i falllinjen hela tiden. Avsluta även svängen tidigt, så du behåller farten. Svängarna ska alltså vara stora och framförallt långa.</p><p>Gå sen på brantare och brantare terräng och fortsätt göra större svängar än du tror. Blicken i falllinjen, alltid, inga undantag. I sista filmen var det i några svängar som om du trodde att svängriktningen var falllinjen, det vill man komma ifrån.</p><p></p><p>2. I skogen är det lite en annan sak, där kan man inte alltid göra stora, långa svängar. Det bästa är att hitta en skog med hyffsad lutning, nåt litet drop och bra snö. En bra grej är också om det är en ganska kort bit/linje så att du ser allt uppifrån. Det svåraste är nog att hitta ett sådant ställe, det får inte vara för uppkört heller. Då du hittat det, ställ dej längst upp och titta ned för sluttningen. Se ut en linje som du tänker åka, var gärna lite kreativ. Dra ner gogglarna och kör, tveka inte en enda gång. Och samma sak här, blicken i falllinjen, överkroppen still. Väl nere vänder du dej om och tittar på det spår. Ser det lite galet ut? Bra, åk upp och kör samma skog igen, fast med en annan linje. Repetera så länge det går att åka där. </p><p>Nu tänker du säkert att så går det ju inte till då man åker i skogen, man vet ju aldrig riktigt vad som komma skall. Det är alldeles riktigt, men man måste träna bort tvekan och träna in flytet och känslan.</p><p></p><p>3. Träna. Det är jobbigare att åka puder än att åka alpint. Benstyrka är nyckeln. Efter att ha tävlat i alpint i åtta år förstod jag aldrig varför det var så himla coolt att kunna åka puder i brant och/eller trång terräng. Skidåkning som skidåkning, kan väl jag med, tänkte jag. Jag hade fel. Nu när jag faktiskt kan säga att jag är rätt duktig på det vet jag att det kräver muskler. Ben för att kunna vara följsam och kunna stå emot i svängarna vid hög fart, bål för att motverka vridningar åt diverse håll.</p><p></p><p>4. Det finns en grej som många glömmer som är en av de viktigare aspekterna i skidåkning över huvud taget. Knäpp pjäxorna! Sitter de redan hårt? Knäpp hårdare. Skaffa Boosters, istället för den traditionella kardborre-remme. Dessa ska spännas endast på innerskon. <a href="http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp" target="_blank">http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp</a></p><p>Skidorna ska vara en del av foten, en del av kroppen. Du ska kunna känna med dom. Det betyder att det också är väldigt viktigt att bindningen och skorna inte glappar på något sätt.</p><p></p><p>Ha det så kul </p><p>Mvh Gurra</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 624863, member: 54815"] Jag skulle nog säga att du fortfarande åker lite långsamt. Men det såg riktigt bra ut jämfört med den första filmen. Det är mycket carving över åkningen och det kan vara både bra och dåligt. Jag har ett par tips till dej för att få ordning på yvigheten och farten/flytet: 1. I tidigare inlägg pratar du om att få runt skidorna. Du ska inte ha runt skidorna, aldrig någonsin. För att få bort problemet med att vilja vrida skidorna bör du hitta lite flackare offpist till att börja med. Där tar du fart och gör sen några riktigt stora svängar. Överkroppen stilla och blicken i falllinjen hela tiden. Avsluta även svängen tidigt, så du behåller farten. Svängarna ska alltså vara stora och framförallt långa. Gå sen på brantare och brantare terräng och fortsätt göra större svängar än du tror. Blicken i falllinjen, alltid, inga undantag. I sista filmen var det i några svängar som om du trodde att svängriktningen var falllinjen, det vill man komma ifrån. 2. I skogen är det lite en annan sak, där kan man inte alltid göra stora, långa svängar. Det bästa är att hitta en skog med hyffsad lutning, nåt litet drop och bra snö. En bra grej är också om det är en ganska kort bit/linje så att du ser allt uppifrån. Det svåraste är nog att hitta ett sådant ställe, det får inte vara för uppkört heller. Då du hittat det, ställ dej längst upp och titta ned för sluttningen. Se ut en linje som du tänker åka, var gärna lite kreativ. Dra ner gogglarna och kör, tveka inte en enda gång. Och samma sak här, blicken i falllinjen, överkroppen still. Väl nere vänder du dej om och tittar på det spår. Ser det lite galet ut? Bra, åk upp och kör samma skog igen, fast med en annan linje. Repetera så länge det går att åka där. Nu tänker du säkert att så går det ju inte till då man åker i skogen, man vet ju aldrig riktigt vad som komma skall. Det är alldeles riktigt, men man måste träna bort tvekan och träna in flytet och känslan. 3. Träna. Det är jobbigare att åka puder än att åka alpint. Benstyrka är nyckeln. Efter att ha tävlat i alpint i åtta år förstod jag aldrig varför det var så himla coolt att kunna åka puder i brant och/eller trång terräng. Skidåkning som skidåkning, kan väl jag med, tänkte jag. Jag hade fel. Nu när jag faktiskt kan säga att jag är rätt duktig på det vet jag att det kräver muskler. Ben för att kunna vara följsam och kunna stå emot i svängarna vid hög fart, bål för att motverka vridningar åt diverse håll. 4. Det finns en grej som många glömmer som är en av de viktigare aspekterna i skidåkning över huvud taget. Knäpp pjäxorna! Sitter de redan hårt? Knäpp hårdare. Skaffa Boosters, istället för den traditionella kardborre-remme. Dessa ska spännas endast på innerskon. [URL]http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp[/URL] Skidorna ska vara en del av foten, en del av kroppen. Du ska kunna känna med dom. Det betyder att det också är väldigt viktigt att bindningen och skorna inte glappar på något sätt. Ha det så kul Mvh Gurra [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
övnignar för bättre offpistteknik
Tillbaka
Topp