Övre maxtemperatur förvaring av skidor

HeLium

Aktiv medlem
"Vad är det där för rubrik, undrar ni, du lägger väl för fan inte dina skidor i ugnen över sommaren!?"

Nä, ugnen är dessvärre för alltid en alpinsportsutrustningsfredad zon i köket efter en pjäxvärminingsmalör för ett par år sedan.

Jag äger ett nybyggt sk. passivhus där bland annat isolering och tillkommande värmeprestanda ger fördelaktigheter avseende driftkostnad och miljöpåverkan. Fint skare va! Nu bor vi kåken första sommaren och i brist på förvaring i form av garage eller uthus har jag nödgats lägga skidorna på vinden. Skidorna ligger ihopsatta parvis liggande plant mellan två takstolar, vilandes på gaffatejplindade spikar på respektive takstol.

En av effekterna av att huset är välisolerat är att det uppe på vinden kan det bli varmt, topptemperatu på ca 35 grader, än så länge och det kan säkert bli betydligt varmare. Med dagens förväntade temperaturrekord för sommaren så leder det till frågan nedan:

Efter vilka temeperaturer på vinden kan jag förvänta mig att ha 10-12par skidor delaminerade och ihoptrasslade som plockepinn?

Jag tänker att
@areskidfabrik och
@hendryx och några till knows shit som är för mig ovärderligt :)

Hej HeLium, härdningstemperaturen för det prepreg-epoxy som vi använder är 120 grader (det är så mycket vi värmer upp våra pressar till under själva tillverkningsprocessen för att de torra prepreglaminaten ska limmas ihop).

Värmen ska därför inte vara något problem i din förvaring. Däremot är det ju som alla andra prylar, dvs att material bryts ner av UV-ljus varför man ej bör förvara skidor (och andra saker) om solljus (UV) kommer åt, men det gör det ju knappast på en vind.

Så nej, det bör inte vara någon fara att förvara dina skidor på en varm och mörk vind.

// Calle på Åre Skidfabrik

Stort tack, Calle
@areskidfabrik
Skidorna är kvar och epoxin verkar att hålla. Återkommer om jag måste investera i nytt till vintern. :)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp