Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
P18, hjälp med alternativ..
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heinz_p" data-source="post: 567726" data-attributes="member: 43586"><p>Har precis fått tag på ett par XXL med en P18 monterad (roterande häl).</p><p></p><p>Bindningarna är ditskruvade för 305 mm (inställningsskruvarna körda i botten). Mina pjux mäter hela 315. Att justera ut häldelen till den längden är inga problem. Problemet blir dock att utjusteringen av häldelen tenderar att smala av utrymmet där själva hälen på pjäxan ska få plats (ni som har P18 vet vad jag pratar om).</p><p>När jag då trycker i mina pjäxor ger detta istället en dålig förspänning, eftersom sidorna av hälen på pjäxan (som är för breda) hjälper till att trycka bak hela häldelen på bindningarna.</p><p></p><p>Alternativen jag har nu är att antingen:</p><p>* Skruva ur bindningen och borra om den för mina pjäxor. Ett ganska tidsödande projekt som kräver både verktyg, plugg mm. Att sedan P18 är en ganska svår bindning att montera gör inte saken lättare, det finns liksom ingen "mall" att borra efter och att linjera in mitten kan bli ganska svårt med tanke på den roterande häldelen.</p><p>Det skulle även vara möjligt att lämna in (duckar för MnO)..men då blir det å andra sidan dyrt och med 60% säkerhet snett.</p><p></p><p>* Slipa bort 5-6 mm i bredd längst ner i hälen på pjäxan.</p><p></p><p>Vilket alternativ skulle du använda och varför? Kan slipningen av pjäxorna ha någon annan negativ inverkan på hållfasthet eller eventuell utlösning av bindning?</p><p></p><p>Tack för svar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heinz_p, post: 567726, member: 43586"] Har precis fått tag på ett par XXL med en P18 monterad (roterande häl). Bindningarna är ditskruvade för 305 mm (inställningsskruvarna körda i botten). Mina pjux mäter hela 315. Att justera ut häldelen till den längden är inga problem. Problemet blir dock att utjusteringen av häldelen tenderar att smala av utrymmet där själva hälen på pjäxan ska få plats (ni som har P18 vet vad jag pratar om). När jag då trycker i mina pjäxor ger detta istället en dålig förspänning, eftersom sidorna av hälen på pjäxan (som är för breda) hjälper till att trycka bak hela häldelen på bindningarna. Alternativen jag har nu är att antingen: * Skruva ur bindningen och borra om den för mina pjäxor. Ett ganska tidsödande projekt som kräver både verktyg, plugg mm. Att sedan P18 är en ganska svår bindning att montera gör inte saken lättare, det finns liksom ingen "mall" att borra efter och att linjera in mitten kan bli ganska svårt med tanke på den roterande häldelen. Det skulle även vara möjligt att lämna in (duckar för MnO)..men då blir det å andra sidan dyrt och med 60% säkerhet snett. * Slipa bort 5-6 mm i bredd längst ner i hälen på pjäxan. Vilket alternativ skulle du använda och varför? Kan slipningen av pjäxorna ha någon annan negativ inverkan på hållfasthet eller eventuell utlösning av bindning? Tack för svar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
P18, hjälp med alternativ..
Tillbaka
Topp