Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
På vilken nivå ska jag lägga mig?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 374587" data-attributes="member: 12152"><p>AMC 76 är i princip en ren pistskida. Bredden lugnar ner skidan och gör att den går bättre i vårsnö och i uppkört, men utanför pisten är den hopplöst smal om du har några som helst ambitioner att utvecklas. </p><p></p><p>Nordican är bredare, men ändå väldigt pistorienterad. Här får du visst flyt, men iom det hårda flexet och den kraftiga skärningen är det fortfarande en ren nödlösning för offpist om snön är ny. I gammal och/eller fast snö utanför pisten kan den däremot vara riktigt bra. Överlag ganska tung och bastant i känslan. </p><p></p><p>Titan Nine är en väldigt lättåkt skida med en neutral karaktär i mid-fat-segmentet. 92mm/188cm ger möjlighet att testa en mer modern bredlaggsteknik än med dom andra två. Nine är långt ifrån en stor skida och den "skis short" som det heter i utlandet, dvs den känns kortare än vad den är. Du behöver alltså inte oroa dig för storleken. Det är bara att hoppa på och köra. Frågetecknet är kanske snarare om du vill gå ifrån konceptet med kort radie. Personligen tycker jag att 24m är ganska lagom och det ger en avspänd åkning när man vill, men det går ändå att bli aktiv och kraftfull och tighta upp svängarna rejält. Jag åker hellre mer aktivt med en skida med längre radie i jämförelse med att vara låst till en kortare radie.</p><p></p><p>Ska du bara ha ett par skidor och vill testa offpist i någorlunda seriös form är Blizzarden det enda tänkbara alternativet av de tre skidor du nämner. Årets variant av Mantra är ingen dum idé heller, precis som Tommy säger. Men Mantran är mer krävande och upplevs större än Titan Nine tycker jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 374587, member: 12152"] AMC 76 är i princip en ren pistskida. Bredden lugnar ner skidan och gör att den går bättre i vårsnö och i uppkört, men utanför pisten är den hopplöst smal om du har några som helst ambitioner att utvecklas. Nordican är bredare, men ändå väldigt pistorienterad. Här får du visst flyt, men iom det hårda flexet och den kraftiga skärningen är det fortfarande en ren nödlösning för offpist om snön är ny. I gammal och/eller fast snö utanför pisten kan den däremot vara riktigt bra. Överlag ganska tung och bastant i känslan. Titan Nine är en väldigt lättåkt skida med en neutral karaktär i mid-fat-segmentet. 92mm/188cm ger möjlighet att testa en mer modern bredlaggsteknik än med dom andra två. Nine är långt ifrån en stor skida och den "skis short" som det heter i utlandet, dvs den känns kortare än vad den är. Du behöver alltså inte oroa dig för storleken. Det är bara att hoppa på och köra. Frågetecknet är kanske snarare om du vill gå ifrån konceptet med kort radie. Personligen tycker jag att 24m är ganska lagom och det ger en avspänd åkning när man vill, men det går ändå att bli aktiv och kraftfull och tighta upp svängarna rejält. Jag åker hellre mer aktivt med en skida med längre radie i jämförelse med att vara låst till en kortare radie. Ska du bara ha ett par skidor och vill testa offpist i någorlunda seriös form är Blizzarden det enda tänkbara alternativet av de tre skidor du nämner. Årets variant av Mantra är ingen dum idé heller, precis som Tommy säger. Men Mantran är mer krävande och upplevs större än Titan Nine tycker jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
På vilken nivå ska jag lägga mig?
Tillbaka
Topp