Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Panasonic DMC-FZ7
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dr_Snow" data-source="post: 155156" data-attributes="member: 12536"><p>ISO anger ljuskänsligheten för filmen, i den digitala världen ljuskänsligheten för sensorn.</p><p></p><p>Låga ISO-tal betyder att du måste få in mer ljus för att exponera rätt (dvs för att inte underexponera = få en för mörk bild), medan du med ett högre ISO-tal inte behöver få in lika mycket ljus för att få exponeringen rätt.</p><p>Fotar man mycket inomhus, där belysningen är dålig (gympasalar är ett klassiskt exempel) är höga ISO-tal ett måste. Tyvärr har höga ISO-tal en bieffekt. Bruset blir tydligare vid högre ISO-tal.</p><p></p><p>Varför måste man få in mycket ljus? Jo, därför att man (oftast) vill ha korta slutartider för att undvika oskärpa. Alltså: ett högre ISO-tal låter dig minska slutartiden = skarpare men något brusiga bilder.</p><p></p><p>Kompaktkameror brukar ge sjyssta bilder upp (enligt mig) till ISO 400, ibland 800. Allt utöver det brukar ge rätt risiga bilder (om det äns finns högre ISO-tal att välja). Kolla Cyberphoto.se. Där finns det oftast provbilder med kamerorna på olika ISO-tal. Jämför mellan bilder så ser du skillnaden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dr_Snow, post: 155156, member: 12536"] ISO anger ljuskänsligheten för filmen, i den digitala världen ljuskänsligheten för sensorn. Låga ISO-tal betyder att du måste få in mer ljus för att exponera rätt (dvs för att inte underexponera = få en för mörk bild), medan du med ett högre ISO-tal inte behöver få in lika mycket ljus för att få exponeringen rätt. Fotar man mycket inomhus, där belysningen är dålig (gympasalar är ett klassiskt exempel) är höga ISO-tal ett måste. Tyvärr har höga ISO-tal en bieffekt. Bruset blir tydligare vid högre ISO-tal. Varför måste man få in mycket ljus? Jo, därför att man (oftast) vill ha korta slutartider för att undvika oskärpa. Alltså: ett högre ISO-tal låter dig minska slutartiden = skarpare men något brusiga bilder. Kompaktkameror brukar ge sjyssta bilder upp (enligt mig) till ISO 400, ibland 800. Allt utöver det brukar ge rätt risiga bilder (om det äns finns högre ISO-tal att välja). Kolla Cyberphoto.se. Där finns det oftast provbilder med kamerorna på olika ISO-tal. Jämför mellan bilder så ser du skillnaden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Panasonic DMC-FZ7
Tillbaka
Topp