Panik! Hjälp mig med mina bindningar!

Tjenare!
Ska dra iväg och åka skidor imorgon över nyår och skulle precis justera mina bindningar på mina nyinköpta skidor så att de passar mina pjäxor. Upptäcker då till min förtret att pjäxorna inte passar i bindningarna, de är för stora. Har skjutit bak bakdelen på bindningen så långt det går med det är fortfarande ca 2 cm av pjäxan som inte går ner i bindningen. Så jag tänker att det måste ju gå att få bindningen större men vet inte hur. Bindningen är Atomic Neox 412.

Är det någon som har någon aning om hur jag kan göra? Är det så illa att jag måste borra om bindningen?

Jag har neox 412, och jag tror att framdelen på bindningen också går att flytta. Jag gick och fick mina bindningar bakflyttade några cm i sälen förra året (alltså utan att borra om), så jag antar att dem måste ha flyttat både bak och fram delen då! testa de!

Ok va gott att det förmodligen inte behöver borras om! Åker till Trysil imorgon bittti så jag får lämna in dom där. För mina pjäxor är inte alls ovanligt stora så de borde gå ner i bindningarna utan problem

Någon som har koll på hur man kan flytta fram den främre delen?

Senast ändrad:
det ska gå att flytta flytta framdelen på neox 412 om jag inte minns fel.

men jag kan ha fel... då alla atomic jag åkt på de senaste åren varit testskidor under skidtestarhelger och de kan ha haft en hyrplatta....

Jag är osäker på just Neox, men på Atomicbindningar generellt går det att justera längden ganska mycket utan att borra om. Du ska ta först ta bort en plastplatta i mitten mellan bindningarna (den sitter under hålfoten när man har klivit i typ) genom att skruva upp den skruv som sitter i mitten. Under den finns det en metallarm som förbinder tå- och häldel. Lossa justerskruven där och förläng ett lämpligt avstånd.

Hej Philip!

Ha det så kul i Trysil & passa på mina syskon Eric & Julia.
Hoppas ni får det supert! Åker du som ledare?

Hälsningar från Emilia i Hemsedal

Tillbaka
Topp