Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
PANIK: Snö bromsarna på bindningarna för små
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 857543" data-attributes="member: 12152"><p>Salomonstoppers kan du bocka direkt på skidan tom mitt i backen om det behövs. Ta en gammal stav eller annat rör, typ gardinstång eller liknande och ta bort handtaget eller kapa så att du får en öppen ände. Trä på den på stoppern så långt in det går. Räta ut den så att den står rakt ut. För att undvika märken på skidan, plus att underlätta för att stoppersen ska få rätt bredd rekommenderas att sätta någon form av skydd på skidan. Jag har två plastbitar som jag använder, men ska man bara göra det en gång går det att använda pappkartong också. Ta en bit hård kartong (ej av typen wellpapp, utan kompakt "sista sidan i ett kollegieblock"-aktig kartong) och klipp ut 2-6 bitar som är ca 5x3cm. Vik bitarna 90 grader så att du får ett skydd för sidewallen. Tejpa dit 1-3 lager (beroende på tjocklek) på översidan av skidan under stoppern. Trä på röret igen, men den här gången låter du slutet på röret tangera kanten på skidan. Böj ner stoppern. Ta bort pappen och finjustera för hand så att stoppern går lätt. Klart. </p><p></p><p>Är du inte så noga med skidan, så kan du tom skippa pappen. Då tar det under en minut att göra.</p><p></p><p>Böj bara en gång. Då går inte stoppersen av. Jag har gjort det säkert 50 gånger, och det har aldrig hänt att någon har gått av. Däremot om man böjer flera gånger, pga att man gör fel första gången eller liknande, så kan den nog ge sig efter en stund.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 857543, member: 12152"] Salomonstoppers kan du bocka direkt på skidan tom mitt i backen om det behövs. Ta en gammal stav eller annat rör, typ gardinstång eller liknande och ta bort handtaget eller kapa så att du får en öppen ände. Trä på den på stoppern så långt in det går. Räta ut den så att den står rakt ut. För att undvika märken på skidan, plus att underlätta för att stoppersen ska få rätt bredd rekommenderas att sätta någon form av skydd på skidan. Jag har två plastbitar som jag använder, men ska man bara göra det en gång går det att använda pappkartong också. Ta en bit hård kartong (ej av typen wellpapp, utan kompakt "sista sidan i ett kollegieblock"-aktig kartong) och klipp ut 2-6 bitar som är ca 5x3cm. Vik bitarna 90 grader så att du får ett skydd för sidewallen. Tejpa dit 1-3 lager (beroende på tjocklek) på översidan av skidan under stoppern. Trä på röret igen, men den här gången låter du slutet på röret tangera kanten på skidan. Böj ner stoppern. Ta bort pappen och finjustera för hand så att stoppern går lätt. Klart. Är du inte så noga med skidan, så kan du tom skippa pappen. Då tar det under en minut att göra. Böj bara en gång. Då går inte stoppersen av. Jag har gjort det säkert 50 gånger, och det har aldrig hänt att någon har gått av. Däremot om man böjer flera gånger, pga att man gör fel första gången eller liknande, så kan den nog ge sig efter en stund. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
PANIK: Snö bromsarna på bindningarna för små
Tillbaka
Topp