Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Paniklösning på "fel" benmuskulatur?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nitrogendykare" data-source="post: 1056539" data-attributes="member: 120579"><p>Den här tråden börjar bli intressant. Ska tillägga att jag har hemma ankelvikter som väger 2kg styck, använder dom sen 4 år tillbaka då jag körde rehab av mina knän. Ligger på rygg en fot i golvet nära rumpan det andra benet sträckt 25 reps x2 rakt upp sen 25 x 2 fort vinklad inåt 25 x 2 fot vinklad utåt. Detta låter kanske inte så jobbigt men ger bra tycker jag just runt knä o lår. </p><p>Har även en balansplatta hemma kör 2 x 20 bulgariska utfall tror jag det heter. 1 ben på plattan 1 ben på en stol bakom dig sen kör utfall. Kör även 20 knäböj 10kg hantel i vardera hand efter 20 reps stanna i 90 gr 20 sekunder upprepa 3 ggr sjukt jobbigt att stå 20 sek med pump i benen.</p><p>Detta kör jag kanske 1 ggr varannan vecka ibland 1 ggr mån. Kul att variera övningar. Du verkar ha bra styrka med tanke på vad du tar i knäböj. jag sätter en 2a på 115-120kg i böj och väger ungefär 95kg. Som tidigare skriver, hade problem med det förr att jag tog slut snabbt i låren, det har löst sig av att jag har tränat på att åka ekonomiskt. Det gäller att lita på skidorna (ge tillräckligt tryck i sväng). Förr tog jag i allt jag kunde typ i varje sväng och åkte med en rätt låg kropps position. Idag i brantare backar hamnar jag i samma sits men så fort det blir lite flackare så slappnar jag av mer.</p><p>Åkte under 1 dag förra året 11500 höjdmeter men ska erkänna att då va benen bra slut på kvällen.</p><p>Har börjat använda foamroller efter duschen och ger mig ca 20 min för att stretcha. Orkar betydligt mer åkning utan att ta slut nu än vad jag gjorde för 3-4 år sen, så försök att hitta hur mycket/ lite tryck du behöver i varje sväng. Sen provåk andra skidor, skiljer en hel del mellan olika skidor hur jobbigt det är.</p><p>Lycka till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nitrogendykare, post: 1056539, member: 120579"] Den här tråden börjar bli intressant. Ska tillägga att jag har hemma ankelvikter som väger 2kg styck, använder dom sen 4 år tillbaka då jag körde rehab av mina knän. Ligger på rygg en fot i golvet nära rumpan det andra benet sträckt 25 reps x2 rakt upp sen 25 x 2 fort vinklad inåt 25 x 2 fot vinklad utåt. Detta låter kanske inte så jobbigt men ger bra tycker jag just runt knä o lår. Har även en balansplatta hemma kör 2 x 20 bulgariska utfall tror jag det heter. 1 ben på plattan 1 ben på en stol bakom dig sen kör utfall. Kör även 20 knäböj 10kg hantel i vardera hand efter 20 reps stanna i 90 gr 20 sekunder upprepa 3 ggr sjukt jobbigt att stå 20 sek med pump i benen. Detta kör jag kanske 1 ggr varannan vecka ibland 1 ggr mån. Kul att variera övningar. Du verkar ha bra styrka med tanke på vad du tar i knäböj. jag sätter en 2a på 115-120kg i böj och väger ungefär 95kg. Som tidigare skriver, hade problem med det förr att jag tog slut snabbt i låren, det har löst sig av att jag har tränat på att åka ekonomiskt. Det gäller att lita på skidorna (ge tillräckligt tryck i sväng). Förr tog jag i allt jag kunde typ i varje sväng och åkte med en rätt låg kropps position. Idag i brantare backar hamnar jag i samma sits men så fort det blir lite flackare så slappnar jag av mer. Åkte under 1 dag förra året 11500 höjdmeter men ska erkänna att då va benen bra slut på kvällen. Har börjat använda foamroller efter duschen och ger mig ca 20 min för att stretcha. Orkar betydligt mer åkning utan att ta slut nu än vad jag gjorde för 3-4 år sen, så försök att hitta hur mycket/ lite tryck du behöver i varje sväng. Sen provåk andra skidor, skiljer en hel del mellan olika skidor hur jobbigt det är. Lycka till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Paniklösning på "fel" benmuskulatur?
Tillbaka
Topp