Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Paniklösning på "fel" benmuskulatur?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kottla" data-source="post: 1056547" data-attributes="member: 141607"><p>Grattis till åtminstone ett uppnått mål med träningen. Jag förstår att du är långt starkare än vad jag är och förmodligen gjort bra många mer benböj än jag. Så jag svarar i all ödmjukhet.</p><p></p><p>Bra att du är van och gillar djupa knäböj. Jag skulle säga att fortsätt med det rent generellt, som grund. Gå ännu längre ner om din rörlighet tillåter med bibehållen teknik. Lätta på vikten om det behövs. Detta för skidåkningens skull. Ju längre ner du går i knäböjen desto mer aktiverar du hamstrings och sätesmuskeln. Hamstrings är väldigt viktiga för att stabilisera knät när du i en (skidåknings-)situation med böjda knän öser på med full kraft med främre lårmuskeln (t ex om du hamnat lite i bakvikt). Om hamstrings då inte är tillräckligt stark så tar korsbanden den smällen, och det vill du förmodligen inte. Drog en snabb sökning på nätet i ämnet för att referera till något och hittade det här: <a href="http://www.precisionnutrition.com/quad-hamstring-ratio" target="_blank">http://www.precisionnutrition.com/quad-hamstring-ratio</a> om just det. </p><p></p><p>Att sedan variera genom att gå olika djupt i knäböjen för att bygga max styrka det är ju annan sak och du kan nog den saken bättre än jag. Men jag tycker man bör veta ovanstående och ha det med sig. </p><p></p><p>Men med tanke på din benstyrka så skulle jag nog gå på vad andra här rekommenderar och vad du själv är inne på. Ut och spring och cykla. Cykling är det som snabbast tränar upp syretillförsel till benmusklerna läste jag någonstans.</p><p></p><p>Så för att gå igenom den dörr som du själv öppnat skulle jag nog undvika "maximal-pump-träningen" inför skidåkningen. Cykla och spring enligt råden från andra här och komplettera med ditt tunga schema då och då för att bibehålla styrkan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kottla, post: 1056547, member: 141607"] Grattis till åtminstone ett uppnått mål med träningen. Jag förstår att du är långt starkare än vad jag är och förmodligen gjort bra många mer benböj än jag. Så jag svarar i all ödmjukhet. Bra att du är van och gillar djupa knäböj. Jag skulle säga att fortsätt med det rent generellt, som grund. Gå ännu längre ner om din rörlighet tillåter med bibehållen teknik. Lätta på vikten om det behövs. Detta för skidåkningens skull. Ju längre ner du går i knäböjen desto mer aktiverar du hamstrings och sätesmuskeln. Hamstrings är väldigt viktiga för att stabilisera knät när du i en (skidåknings-)situation med böjda knän öser på med full kraft med främre lårmuskeln (t ex om du hamnat lite i bakvikt). Om hamstrings då inte är tillräckligt stark så tar korsbanden den smällen, och det vill du förmodligen inte. Drog en snabb sökning på nätet i ämnet för att referera till något och hittade det här: [URL]http://www.precisionnutrition.com/quad-hamstring-ratio[/URL] om just det. Att sedan variera genom att gå olika djupt i knäböjen för att bygga max styrka det är ju annan sak och du kan nog den saken bättre än jag. Men jag tycker man bör veta ovanstående och ha det med sig. Men med tanke på din benstyrka så skulle jag nog gå på vad andra här rekommenderar och vad du själv är inne på. Ut och spring och cykla. Cykling är det som snabbast tränar upp syretillförsel till benmusklerna läste jag någonstans. Så för att gå igenom den dörr som du själv öppnat skulle jag nog undvika "maximal-pump-träningen" inför skidåkningen. Cykla och spring enligt råden från andra här och komplettera med ditt tunga schema då och då för att bibehålla styrkan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Paniklösning på "fel" benmuskulatur?
Tillbaka
Topp