Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pannlampa skid_åkning_
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1138359" data-attributes="member: 80520"><p>Så, om jag läser ut den samlade inputen från tråden kan jag förenklat stapla ner den i följande:</p><p>1. Belsyningen kommer aldrig bli optimal, och aldrig tillräckligt för att åka ohämmat, ens om man experimenterar med fästen av lampor på alla möjliga spännande ställen på kroppen.</p><p>2. Åtminstone ~1000 lm på huvudet är en bra tumregel.</p><p>3. För större lampor är det en rätt bra grej att ha möjlighet att fästa lampan med go-pro-fäste.</p><p></p><p>Vad gäller tips på konkreta modeller är nog mest imponerad över ledlensers lösning. Det känns som den lampa som ger mest flexibilitet, vilket är en rätt stor faktor om man ska fläska på med 2+ lax för en pannlampa.</p><p></p><p> [USER=144067]@Always-Sunny[/USER] Varför föreslår du en varm ljustemperatur på pannlampor? Det enda jag kan tänka mig är att för att minska kontrasten mellan belyst och icke belyst område, men är det verkligen en faktor? Att ljuskäglan är mer avgörande än den totala ljusstyrkan, så länge man kommer upp i nån slags brukbar "baseline" i alla fall, är jag dock helt överens om.</p><p></p><p> [USER=160983]@Farbrorfluff[/USER] Nja, nu tänker jag motsätta mig här. Jag har nämligen jobbat med att mäta upp pannlampor från både Silva och Petzl, så jag skulle snarare säga tvärt om - alla seriösa aktörer mäter upp sina pannlampors ljusflöde och anger en siffra som är "korrekt". Däremot uppstår det vissa problem, dels när pannlampor inte är reglerade (vilket det i allmänhet inte var när jag jobbade med det, nu är det betydligt vanligare), och dels vid uppvärmning av dioderna. Den typiska kurvan för ljusstyrka på en pannlampa är klart avtagande, vilket beror på en kombination av diod-uppvärmning och avtagande spänning från batterierna (eller med reglerade lampor, på grund av diod-uppvärmning endast). När i alla fall vi gjorde uppmätningarna på pannlampor angavs ett maxvärde av vad som är möjligt att få ut lampan (och av marknadsföringstekniska skäl misstänker jag att i princip alla aktörer gör detsamma) - så dels användes (oftast) en spänningskub som strömkälla och dels gjordes mätningen tätt inpå att lampan startades upp (det vill säga innan dioderna börjat värmas upp särskilt mycket). Däremot är det mycket möjligt att moonlights fläktkylda dioder gör att avklingningen av ljusstyrka på grund av uppvärmning kraftigt hämmas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1138359, member: 80520"] Så, om jag läser ut den samlade inputen från tråden kan jag förenklat stapla ner den i följande: 1. Belsyningen kommer aldrig bli optimal, och aldrig tillräckligt för att åka ohämmat, ens om man experimenterar med fästen av lampor på alla möjliga spännande ställen på kroppen. 2. Åtminstone ~1000 lm på huvudet är en bra tumregel. 3. För större lampor är det en rätt bra grej att ha möjlighet att fästa lampan med go-pro-fäste. Vad gäller tips på konkreta modeller är nog mest imponerad över ledlensers lösning. Det känns som den lampa som ger mest flexibilitet, vilket är en rätt stor faktor om man ska fläska på med 2+ lax för en pannlampa. [USER=144067]@Always-Sunny[/USER] Varför föreslår du en varm ljustemperatur på pannlampor? Det enda jag kan tänka mig är att för att minska kontrasten mellan belyst och icke belyst område, men är det verkligen en faktor? Att ljuskäglan är mer avgörande än den totala ljusstyrkan, så länge man kommer upp i nån slags brukbar "baseline" i alla fall, är jag dock helt överens om. [USER=160983]@Farbrorfluff[/USER] Nja, nu tänker jag motsätta mig här. Jag har nämligen jobbat med att mäta upp pannlampor från både Silva och Petzl, så jag skulle snarare säga tvärt om - alla seriösa aktörer mäter upp sina pannlampors ljusflöde och anger en siffra som är "korrekt". Däremot uppstår det vissa problem, dels när pannlampor inte är reglerade (vilket det i allmänhet inte var när jag jobbade med det, nu är det betydligt vanligare), och dels vid uppvärmning av dioderna. Den typiska kurvan för ljusstyrka på en pannlampa är klart avtagande, vilket beror på en kombination av diod-uppvärmning och avtagande spänning från batterierna (eller med reglerade lampor, på grund av diod-uppvärmning endast). När i alla fall vi gjorde uppmätningarna på pannlampor angavs ett maxvärde av vad som är möjligt att få ut lampan (och av marknadsföringstekniska skäl misstänker jag att i princip alla aktörer gör detsamma) - så dels användes (oftast) en spänningskub som strömkälla och dels gjordes mätningen tätt inpå att lampan startades upp (det vill säga innan dioderna börjat värmas upp särskilt mycket). Däremot är det mycket möjligt att moonlights fläktkylda dioder gör att avklingningen av ljusstyrka på grund av uppvärmning kraftigt hämmas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Pannlampa skid_åkning_
Tillbaka
Topp