Pappaskidor

Nylen

Medlem
Pappaskidor
Hej, är riktigt sugen på nya skidor. Har tänkt länge på det.
Har idag ett par head shape (170cm)som jag skaffa för många år sedan. Köpte för att dom var billiga och jag var okunnig:)
Är i fjällen ett par gånger per år och barnen börjar växa upp så jag vill kunna åka hela dagen i backen, även eftermiddagar när det är uppkört och mjukt.
Det händer att vi åker en del jämte pisten också.
Testade några skidor i veckan. Det var ett par Head monster 83(170) samt pinnacle 88(de var nog över 190).
Hade tänkt att prova fler skidor i backen men det hann stänga pga sjukdom under veckan.
Jag gillade monster-skidorna men tyckte pinnacle-skidorna inte kändes lika bra.
Jag är 183 cm och väger ca 90 kg.
Är väl mest intresserad av att sladda runt med barnen och ibland stå på nerför backen, jag är hyfsat ok att åka även om mina head shape säger annat.
Nu vill jag beställa skidor till nästa fjällresa om några veckor.
Har läst en hel del på forumet och tester men blir inte riktigt klok, väldigt mycket att välja på!
Har snöat in på en testvinnare Nordica enforcer 93,
den verkar ha egenskaper som skulle passa mig. 177cm längd?
Några tips? Mottages väldigt gärna:)

Pappaskidor
Tack för bra tips!
Om jag nu beställer enforcer-skidan, ska jag välja 95mm eller 110mm bindning?(Tyrolia Aaatack 13)

Pappaskidor
Enforcer 93 blir jättebra för dig men varför inte testa nästa längd, 185. Du ska ju ha något att styra. Dina tidigare skidor är absolut ingen referensram när det kommer till längd.

Pappaskidor
Ja völkl Kendo är väl ett bra val men jag tycker ändå att det är oviktigt eftersom han har hittat ett par som också kommer att funka men att han är vilse i djungeln var ju det han ville undvika. Jag tycker dock att 177 är för kort med tanke på sin egen längd och det han säger om att han är hyfsad.
Jag tror att de extra 5 mm i midjan som enforcer ger dessutom är nyttigt för honom i vårslasket och de ukkörda backarna han talar om.

Pappaskidor
Jag kör nog på Nordica-skidorna. Känns lite skrämmande med 185-längd, tips och guider säger dock att jag bör ha det.
Vad kan gå fel med en den längre skidan(185)? Kan den bli fladdrig, svårhanterlig?

Pappaskidor
En längre skida blir lite "bökigare" att svänga runt med i stökigt före.
Den upplevs nog även lite hårdare än en kortare skida för den är oftast tänkt för en "större" åkare.
Men den ger även mer yta för bärigheten.
Den ger även lite mer stöd i "tailen" och kan på så sätt minska "risken" för s.k. carvingkast i utgången av en sväng (finns givetvis mycket mer att ta hänsyn till).
Nu pratar jag om samma skida men i olika längder.

I vårt svenska normala före så behöver man inte så "stora" skidor men att ha en bredd mellan ca 85-100 mm på skidan är helt ok för de flesta (85 mer pist och 100 mer utanför pisten) och funkar både i och utanför pisten.

Försök att hyra någon längre skida för att se hur just du upplever längden.
Du kan få ganska många förslag på "större" skidor här och de flesta kommer nog att säga att ta de längre.
Men jag upprepar det är du som skall åka så det är trots allt din upplevelse som gäller ;)

Pappaskidor
det är många som söker "en" skida.. jag är själv småbarnspappa med två skidtokiga småkillar, jag har 2-3 par skidor med mig och ett par har jag för att två glada killar ska kunna sladda över skidorna, för att jag ska kunna tillbringa 50% av tiden körande baklänges, korta snabba och lättmanövrerade skidor som jag skiter i hur dom ser ut.. sedan har vi dom 10-20% var jag får möjlighet att köra själv, då vill jag ha andra skidor som inte nödvändigtvis uppfyller de funktionella kraven jag ställer på en pappa-skida utan ett par långa, breda jävla lokomotiv, vi snackar Shinkansen... poängen är, två par skidor kanske är bättre än ett par? (inom cykel pratar vi alltid om n+1, gäller inte samma med skidor)

Tillbaka
Topp