Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1254088" data-attributes="member: 163608"><p>Skistar har ju lämnat det lugnande beskedet att intäkterna från parkeringen ska gå till att finansiera eldrivna skotrar. Mig veterligen är inte en eldriven Taiga mycket dyrare än en tvåtakts Polaris i initial inköpskostnad (typ 140'000 ink moms styck? Är det rimligt?) Dessutom otroligt mycket billigare driftkostnad. Speciellt om man nu satsar så mycket på förnyelsebar el som Skistar påstår sig göra. Och dessutom kalkylerar totalkostnaden för en investering under hela dess brukningstid, inräknat spekulerat försäljningspris. I mina öron en helt vanlig successiv övergång till nya skotrar. När det är dags för den gamla bensindrivna trotjänaren att bytas ut så tittar man på kostnaden för en ny. Som ett företag som byter bil vart tredje år. Kostnaden för den nya överstiger inte kostnaden av den gamla. Byter man till el blir det t o m billigare i längden.</p><p></p><p></p><p>Om t ex ett taxibolag går över till elbilar så räknar de ut att den lite högre inköpskostnaden eller månadsavgiften balanseras av den lägre drivmedelskostnaden.</p><p></p><p>Ett vanligt företag räknar hem en investering i solceller eller några vindsnurror på 10-15 år gentemot minskad inköpskostnad för annorstädes tillverkad el.</p><p></p><p>Då budgeterar ett företag som Skistar hem samma kalkyler på att ta ut parkeringsavigfter? Och hymlar inte ens med det.</p><p></p><p>Det känns ju inte så rimligt att det om 4 år står en skylt vid parkeringen "Välkomna vi har just nått breakeven på de parkeringsavgiftfinansierade skotrarna och tänkte från och med i dag betala våra gäster för att parkera hos oss. Ersättningen baseras på ett reglerat avdrag jämfört med de kostnader vi hade för driften av våra bensindrivna skotrar.</p><p></p><p>Argumentet att man av miljöskäl vill att fler tar buss är ju bättre och ärligare. Men då ska man ju inleda med att göra en investering i en utbyggnad för att få det att funka. Så att det blir ett lika bekvämt alternativ som det är på hemsidan. De gånger jag åkt de bussar som finns har de varit överfulla. Aldrig i tid och de har fått lämna folk på hållplatsen. Skidställen är så fullproppade så när man väl får ut sin utrustning så ser den ut som om den precis gått igenom en flistugg. På hemvägen hamnar man i kö som står och väntar på något som inte verkar komma, man ledsnar och ringer taxi. (Finns det ens taxi i Vemdalen?) Och de som har stugor där lokaltrafik eller skistars bussar inte går? Ja de får väl gå då? Ja eller betala parkering. Det är det vi helst vill.</p><p></p><p>Men jag undrar ändå om inte 100% ärlighet hade varit bäst för ett så kritiserat företag som Skistar? Typ - vi kom på ett sätt till att krama ut lite extra. Dont blame us. Inget personligt, bara business. Ta det lugnt det går att betala med Klarna. Dessutom skapar det arbetstillfällen. Bara i Sälen har Aimo minst 4 parkeringsvakter. (Hur ser en upphandling av parkeringsövervakning ut)</p><p></p><p>Eller varför inte redogöra för hur man förut finansierat parkeringsyta, snöröjning o s v och varför det nu helt plötsligt inte går ihop utan att införa parkeringsavgifter? Om de nya parkeringsavgifterna ger ett överskott någon annanstans i budgeten som konsumenterna kommer att se effekter av? Liftkortspris t ex? Eller vad det nu kan ha varit som betalat för kalaset de senaste 30-40 åren.</p><p></p><p>Kanske det bästa är om Skistar tar lite av parkeringavgiftssöverskottet och anlitar en ny kommunikatör? Som ser över deras kommunikationsplan. (Elskotrar?? Okej men om det ska verka trovärdigt, visa hur befintlig finansiering av skotrar ser ut och hur den skiljer sig mot finansiering av elskotrar). Ni har haft parkeringsavgifter i två säsonger. Hur många elskotrar har ni köpt?</p><p></p><p>Sen vill jag inte klaga för mycket på Skistar. Jag är företagare själv. Men någonstans går ju gränsen i balans mellan service och girighet, kommunikation och lurendrejeri. Och ja jag är medveten om att inget annat företag skulle ta över driften av Skistars anläggningar utan att antagligen se ännu större vinstmöjligheter än Skistar gör. Det skulle innebära en stor investering som man naturligtvis vill se ge vinst. </p><p></p><p>Är man riktigt sniken så kan man ju spana in någon liftnära stuga som ser tom ut. Kolla på nätbokningen om den är bokad och sen... "låna" parkeringen några dagar. Men men det är väl nästan bedrägeri va? Utfall om någon ifrågasätter får man ta seden dit man kommer och göra som storebror skistar och hitta på sporadiska undanflykter som man nästan tror på själv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1254088, member: 163608"] Skistar har ju lämnat det lugnande beskedet att intäkterna från parkeringen ska gå till att finansiera eldrivna skotrar. Mig veterligen är inte en eldriven Taiga mycket dyrare än en tvåtakts Polaris i initial inköpskostnad (typ 140'000 ink moms styck? Är det rimligt?) Dessutom otroligt mycket billigare driftkostnad. Speciellt om man nu satsar så mycket på förnyelsebar el som Skistar påstår sig göra. Och dessutom kalkylerar totalkostnaden för en investering under hela dess brukningstid, inräknat spekulerat försäljningspris. I mina öron en helt vanlig successiv övergång till nya skotrar. När det är dags för den gamla bensindrivna trotjänaren att bytas ut så tittar man på kostnaden för en ny. Som ett företag som byter bil vart tredje år. Kostnaden för den nya överstiger inte kostnaden av den gamla. Byter man till el blir det t o m billigare i längden. Om t ex ett taxibolag går över till elbilar så räknar de ut att den lite högre inköpskostnaden eller månadsavgiften balanseras av den lägre drivmedelskostnaden. Ett vanligt företag räknar hem en investering i solceller eller några vindsnurror på 10-15 år gentemot minskad inköpskostnad för annorstädes tillverkad el. Då budgeterar ett företag som Skistar hem samma kalkyler på att ta ut parkeringsavigfter? Och hymlar inte ens med det. Det känns ju inte så rimligt att det om 4 år står en skylt vid parkeringen "Välkomna vi har just nått breakeven på de parkeringsavgiftfinansierade skotrarna och tänkte från och med i dag betala våra gäster för att parkera hos oss. Ersättningen baseras på ett reglerat avdrag jämfört med de kostnader vi hade för driften av våra bensindrivna skotrar. Argumentet att man av miljöskäl vill att fler tar buss är ju bättre och ärligare. Men då ska man ju inleda med att göra en investering i en utbyggnad för att få det att funka. Så att det blir ett lika bekvämt alternativ som det är på hemsidan. De gånger jag åkt de bussar som finns har de varit överfulla. Aldrig i tid och de har fått lämna folk på hållplatsen. Skidställen är så fullproppade så när man väl får ut sin utrustning så ser den ut som om den precis gått igenom en flistugg. På hemvägen hamnar man i kö som står och väntar på något som inte verkar komma, man ledsnar och ringer taxi. (Finns det ens taxi i Vemdalen?) Och de som har stugor där lokaltrafik eller skistars bussar inte går? Ja de får väl gå då? Ja eller betala parkering. Det är det vi helst vill. Men jag undrar ändå om inte 100% ärlighet hade varit bäst för ett så kritiserat företag som Skistar? Typ - vi kom på ett sätt till att krama ut lite extra. Dont blame us. Inget personligt, bara business. Ta det lugnt det går att betala med Klarna. Dessutom skapar det arbetstillfällen. Bara i Sälen har Aimo minst 4 parkeringsvakter. (Hur ser en upphandling av parkeringsövervakning ut) Eller varför inte redogöra för hur man förut finansierat parkeringsyta, snöröjning o s v och varför det nu helt plötsligt inte går ihop utan att införa parkeringsavgifter? Om de nya parkeringsavgifterna ger ett överskott någon annanstans i budgeten som konsumenterna kommer att se effekter av? Liftkortspris t ex? Eller vad det nu kan ha varit som betalat för kalaset de senaste 30-40 åren. Kanske det bästa är om Skistar tar lite av parkeringavgiftssöverskottet och anlitar en ny kommunikatör? Som ser över deras kommunikationsplan. (Elskotrar?? Okej men om det ska verka trovärdigt, visa hur befintlig finansiering av skotrar ser ut och hur den skiljer sig mot finansiering av elskotrar). Ni har haft parkeringsavgifter i två säsonger. Hur många elskotrar har ni köpt? Sen vill jag inte klaga för mycket på Skistar. Jag är företagare själv. Men någonstans går ju gränsen i balans mellan service och girighet, kommunikation och lurendrejeri. Och ja jag är medveten om att inget annat företag skulle ta över driften av Skistars anläggningar utan att antagligen se ännu större vinstmöjligheter än Skistar gör. Det skulle innebära en stor investering som man naturligtvis vill se ge vinst. Är man riktigt sniken så kan man ju spana in någon liftnära stuga som ser tom ut. Kolla på nätbokningen om den är bokad och sen... "låna" parkeringen några dagar. Men men det är väl nästan bedrägeri va? Utfall om någon ifrågasätter får man ta seden dit man kommer och göra som storebror skistar och hitta på sporadiska undanflykter som man nästan tror på själv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.
Tillbaka
Topp