Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1334781" data-attributes="member: 163608"><p>Intentionen var att hålla det kort.</p><p></p><p>Sammanfattningsvis:</p><p><em>Vill ni ha lite mer harmoni och Zen i era liv kan ni ju alltid göra som den där snubben i mannen från mallorca och göra om en siffra eller bokstav på regplåten med hjälp av lite eltejp.</em></p><p></p><p><strong>(Varning! Resten av detta svammel kan upplevas som onödigt långt)</strong></p><p></p><p>När jag började skriva så kom de där aningens förvrängda scenerna från filmen upp i huvudet. Och då rasslade det på. Jag ber om ursäkt.</p><p>Det är en av anledningarna att jag inte skriver så ofta på det här forumet (eller något annat forum för den delen) Alltså att det tar mycket av min tid när jag väl gör det. Och att långa inlägg tar mycket av andras tid, vilket kan leda till irritation. Ofta glömmer jag bort att inleda inlägget med en ingress där det står att det är helt frivilligt att läsa. Ungefär som New York Times, kurslitteratur, Bibeln och andra skrifter med en himla massa text.</p><p></p><p>För att svara på din fråga. Ja jag hade väl inte så jäkla mycket att göra. Ligger mest med benet i luften och väntar på nytt korsband. Sprattlar lite spasmiskt nu och då och försöker efterlikna streckgubbar på en lapp jag fått av fysion.</p><p></p><p>Inlägget hade såklart kunnat blivit mycket längre. Men jag la band på mig.</p><p></p><p>Hur vet vi t ex att Jarnebring och den andra är göteborgare? Jag har för mig att någon av herrarna har en IFK tröja i filmen. Men det kanske man kan ha om man kommer från t ex Ulricehamn också. Kevin Bäckström kommer ju från Ulricehamn som jag fattar det, även om man mest tänker på feta filmer från LAAX, Japan, Natural Selection och liknande. Hur pratar en Ulricehamnare? Det kanske är förvillande likt en göteborgare för ett otränat öra?</p><p></p><p>Ullricehamnsbacken. Den åker man ju förbi ibland vare sig man vill eller inte. För ett tiotal år sedan åkte jag och en kollega till Borås för några dagars konferens. Då var det också (enligt smhi) en rejäl dump som skulle svepa över södra Sverige och vi pratade lite halvt på skoj, halvt på allvar om att ta med oss utrustningen för att testa Ulricehamn. Men det blev inget mer än en tanke. Och lika bra var väl det med tanke på om parkeringspriset var inkluderat eller exkluderat i liftkortspriset.</p><p></p><p>Som barn åkte jag buss några stationer till den lokala skidkullen. Jag vet inte vad liftkortet kostade. Nu är skidbacken nedlagd. Jag var där för några år sedan för minnenas skull. Ta mig faan om det inte var betalparkering! Vid en nedlagd skidbacke i ett vanligt friluftsområde. Hade jag vetat så hade jag tagit med eltejpen. Jaja motvilligt betalade jag och gick mot kullen. Som till min besvikelse var mycket plattare och lägre än jag ville minnas. Till och med i Ullricehamnsmått mätt.</p><p></p><p>Vem var skurken i Mannen från Mallorca egentligen? Var det han den där polisen som var med i varuhuset eller var själva storyn att justitieministern var svag för prostituerade? Och hur kommer det sig att skådisar i alla filmer som någonsin gjorts. -Alltid får parkeringsplats utanför entrén dit de ska? Utan att behöva betala en spänn i någon krånglig app eller få ett brev en månad efter man har glömt bort att man parkerat där man parkerat.Helt plötsligt är man skyldig en hutlös parkeringsavgift+en löjligt tilltagen administrativ avgift. Om jag skulle parkera utanför entrén på t ex NK så skulle jag ju bli bortbogserad innan jag hann köpa min nya guldiga skidjacka från Moncler. Men det klart filmer ska ju inte vara verkliga. Hur skulle det se ut om 90% av en film gick ut på att de har parkeringsproblem? Verkligt!!! Ja om en film skulle vara verklig så skulle ju Hot Dog Hans bryta lårbenet innan han ens kom upp i liften. Och isåfall skulle ju en del av underhållsvärdet försvinna.</p><p></p><p>Har Hot Dog Hans bil? Hmm om han har det så är jag säker på att han kör med tejptricket.</p><p></p><p><strong>För att återgå till frågan.. </strong></p><p>En skidanläggning hittar på hittepåavgifter för allt från minutavgift på micron i värmestugan till friskluftstillägg på bokningsaviften. Det enda som diskuteras i ledningsrummet är hur man ska kunna hitta på fler nya dolda avgifter när man redan har dolda avgifter på allt och lite till. Alla förslag godtages.</p><p></p><p><em>exempel: Skulle allergiker t ex kunna få en allergiavgift för att vi dammsuger deras boenden med Hepa18 filterdammsugare?</em></p><p><em>- Men vi har ju bara Hepa 18 dammsugare?</em></p><p><em>- Då får vi ta ut filtren ur dammsugarna för de som bokar ickeallergiskt.</em></p><p><em>- Men det är ju 8000 dammsugare. Det kommer ta 4 veckor för 4 pers om de gör 100 var om dagen. </em></p><p><em>- aha då måste vi alltså ta ut en avgift för de som är ickeallergiker också.</em></p><p></p><p>För att boka ett boende måste du köpa liftkort. I boendet ingår en p plats för en bil. Parkeringsplatsen snöröjs för en extra avgift. Om snöröjningen väljs bort så används p platsen som snödumpningsplats. För att köpa liftkort måste du boka skidskola.</p><p></p><p>Enligt hemsidan har boendet ski in ski out. Vilket stämmer om du är Stina Nilsson på terränggående rullskidor. Bokningssidans "400 meter från liften" visar sig vara 800 meter till en transportlift som har varit nedstängd de senaste 8 åren enligt paragraf 129:19 långt in i det finstilta. För att ta sig till backen hänvisas gäster att ta den avgiftsfria skidbussen som vem som helst kan åka om man har betalt tillägget för minst silvermedlemskap. Bussen ställs in om det är vinterväglag eller om det är färre passagerare än 129 stycken.</p><p></p><p>Om gästen ändå på eget bevåg åker bil till backen och vill parkera där så blir semesterveckan helt plötsligt 700 spänn dyrare än veckans budget.</p><p></p><p>Om du nu inte har budgeterat 25 spänn för en rulle eltejp.</p><p></p><p>Hmm 700 spänn för en vecka? Känns inte det orimligt billigt? Det måste vi ordna till till nästa säsong.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1334781, member: 163608"] Intentionen var att hålla det kort. Sammanfattningsvis: [I]Vill ni ha lite mer harmoni och Zen i era liv kan ni ju alltid göra som den där snubben i mannen från mallorca och göra om en siffra eller bokstav på regplåten med hjälp av lite eltejp.[/I] [B](Varning! Resten av detta svammel kan upplevas som onödigt långt)[/B] När jag började skriva så kom de där aningens förvrängda scenerna från filmen upp i huvudet. Och då rasslade det på. Jag ber om ursäkt. Det är en av anledningarna att jag inte skriver så ofta på det här forumet (eller något annat forum för den delen) Alltså att det tar mycket av min tid när jag väl gör det. Och att långa inlägg tar mycket av andras tid, vilket kan leda till irritation. Ofta glömmer jag bort att inleda inlägget med en ingress där det står att det är helt frivilligt att läsa. Ungefär som New York Times, kurslitteratur, Bibeln och andra skrifter med en himla massa text. För att svara på din fråga. Ja jag hade väl inte så jäkla mycket att göra. Ligger mest med benet i luften och väntar på nytt korsband. Sprattlar lite spasmiskt nu och då och försöker efterlikna streckgubbar på en lapp jag fått av fysion. Inlägget hade såklart kunnat blivit mycket längre. Men jag la band på mig. Hur vet vi t ex att Jarnebring och den andra är göteborgare? Jag har för mig att någon av herrarna har en IFK tröja i filmen. Men det kanske man kan ha om man kommer från t ex Ulricehamn också. Kevin Bäckström kommer ju från Ulricehamn som jag fattar det, även om man mest tänker på feta filmer från LAAX, Japan, Natural Selection och liknande. Hur pratar en Ulricehamnare? Det kanske är förvillande likt en göteborgare för ett otränat öra? Ullricehamnsbacken. Den åker man ju förbi ibland vare sig man vill eller inte. För ett tiotal år sedan åkte jag och en kollega till Borås för några dagars konferens. Då var det också (enligt smhi) en rejäl dump som skulle svepa över södra Sverige och vi pratade lite halvt på skoj, halvt på allvar om att ta med oss utrustningen för att testa Ulricehamn. Men det blev inget mer än en tanke. Och lika bra var väl det med tanke på om parkeringspriset var inkluderat eller exkluderat i liftkortspriset. Som barn åkte jag buss några stationer till den lokala skidkullen. Jag vet inte vad liftkortet kostade. Nu är skidbacken nedlagd. Jag var där för några år sedan för minnenas skull. Ta mig faan om det inte var betalparkering! Vid en nedlagd skidbacke i ett vanligt friluftsområde. Hade jag vetat så hade jag tagit med eltejpen. Jaja motvilligt betalade jag och gick mot kullen. Som till min besvikelse var mycket plattare och lägre än jag ville minnas. Till och med i Ullricehamnsmått mätt. Vem var skurken i Mannen från Mallorca egentligen? Var det han den där polisen som var med i varuhuset eller var själva storyn att justitieministern var svag för prostituerade? Och hur kommer det sig att skådisar i alla filmer som någonsin gjorts. -Alltid får parkeringsplats utanför entrén dit de ska? Utan att behöva betala en spänn i någon krånglig app eller få ett brev en månad efter man har glömt bort att man parkerat där man parkerat.Helt plötsligt är man skyldig en hutlös parkeringsavgift+en löjligt tilltagen administrativ avgift. Om jag skulle parkera utanför entrén på t ex NK så skulle jag ju bli bortbogserad innan jag hann köpa min nya guldiga skidjacka från Moncler. Men det klart filmer ska ju inte vara verkliga. Hur skulle det se ut om 90% av en film gick ut på att de har parkeringsproblem? Verkligt!!! Ja om en film skulle vara verklig så skulle ju Hot Dog Hans bryta lårbenet innan han ens kom upp i liften. Och isåfall skulle ju en del av underhållsvärdet försvinna. Har Hot Dog Hans bil? Hmm om han har det så är jag säker på att han kör med tejptricket. [B]För att återgå till frågan.. [/B] En skidanläggning hittar på hittepåavgifter för allt från minutavgift på micron i värmestugan till friskluftstillägg på bokningsaviften. Det enda som diskuteras i ledningsrummet är hur man ska kunna hitta på fler nya dolda avgifter när man redan har dolda avgifter på allt och lite till. Alla förslag godtages. [I]exempel: Skulle allergiker t ex kunna få en allergiavgift för att vi dammsuger deras boenden med Hepa18 filterdammsugare? - Men vi har ju bara Hepa 18 dammsugare? - Då får vi ta ut filtren ur dammsugarna för de som bokar ickeallergiskt. - Men det är ju 8000 dammsugare. Det kommer ta 4 veckor för 4 pers om de gör 100 var om dagen. - aha då måste vi alltså ta ut en avgift för de som är ickeallergiker också.[/I] För att boka ett boende måste du köpa liftkort. I boendet ingår en p plats för en bil. Parkeringsplatsen snöröjs för en extra avgift. Om snöröjningen väljs bort så används p platsen som snödumpningsplats. För att köpa liftkort måste du boka skidskola. Enligt hemsidan har boendet ski in ski out. Vilket stämmer om du är Stina Nilsson på terränggående rullskidor. Bokningssidans "400 meter från liften" visar sig vara 800 meter till en transportlift som har varit nedstängd de senaste 8 åren enligt paragraf 129:19 långt in i det finstilta. För att ta sig till backen hänvisas gäster att ta den avgiftsfria skidbussen som vem som helst kan åka om man har betalt tillägget för minst silvermedlemskap. Bussen ställs in om det är vinterväglag eller om det är färre passagerare än 129 stycken. Om gästen ändå på eget bevåg åker bil till backen och vill parkera där så blir semesterveckan helt plötsligt 700 spänn dyrare än veckans budget. Om du nu inte har budgeterat 25 spänn för en rulle eltejp. Hmm 700 spänn för en vecka? Känns inte det orimligt billigt? Det måste vi ordna till till nästa säsong. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.
Tillbaka
Topp