Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Parkskida längd? Pjäxköp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bjo-rnR" data-source="post: 825780" data-attributes="member: 84036"><p>Pjäxor köper du efter din fot. INTE efter vad som anses vara en "parkpjäxa". Vem som kan hjälpa dig är en bootfitter de kollar hur din fot ser ut och hjälper dig välja pjäxor som passar din fot. Det sista du vill är värkande fötter/vrister/smalben i pisten.</p><p></p><p>Jag har själv ett par K2 Domain 179cm fast jag har inte åkt på de än men hittils har jag fått intrycket att det krävs nästan att du väljer den längre modellen. Rockern gör att skidan kommer kännas betydligt mycket kortare än vad den är och skidan har helt platt camber för att hjälpa till på rail/boxar. K2 har valt att välja 3.5mm kanter vilket är 1mm bredare än vad standarden är på parkskidor så kanterna bör hålla rätt bra. Ganska lätta är de. Finns lättare skidor men skulle klassa domain som nånstans runt medel. K2 mäter sina skidor 1cm för lite så egentligen är skidan 179cm faktis 180cm och 169 är 170cm. De flesta företag skriver ut 2-3cm för mycket. </p><p></p><p>Pop kommer från benen och inte skidan. Försök hoppa med skidorna när du står på platt mark. Du kommer kanske komma upp några cm och det är din egna benkraft och inte skidan som magiskt ger dig superkrafter. Visst camber hjälper när du svänger då skidan naturligt vill trycka tillbaka då den laddas upp som en fjäder men när du hoppar så kör du inte direkt Super-g svängar för att få extra höjd. </p><p></p><p>Längden är som sagt en smaksak.. men jag rekommenderar starkt 179an då rockern kommer ge dig mindre yta att landa på.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bjo-rnR, post: 825780, member: 84036"] Pjäxor köper du efter din fot. INTE efter vad som anses vara en "parkpjäxa". Vem som kan hjälpa dig är en bootfitter de kollar hur din fot ser ut och hjälper dig välja pjäxor som passar din fot. Det sista du vill är värkande fötter/vrister/smalben i pisten. Jag har själv ett par K2 Domain 179cm fast jag har inte åkt på de än men hittils har jag fått intrycket att det krävs nästan att du väljer den längre modellen. Rockern gör att skidan kommer kännas betydligt mycket kortare än vad den är och skidan har helt platt camber för att hjälpa till på rail/boxar. K2 har valt att välja 3.5mm kanter vilket är 1mm bredare än vad standarden är på parkskidor så kanterna bör hålla rätt bra. Ganska lätta är de. Finns lättare skidor men skulle klassa domain som nånstans runt medel. K2 mäter sina skidor 1cm för lite så egentligen är skidan 179cm faktis 180cm och 169 är 170cm. De flesta företag skriver ut 2-3cm för mycket. Pop kommer från benen och inte skidan. Försök hoppa med skidorna när du står på platt mark. Du kommer kanske komma upp några cm och det är din egna benkraft och inte skidan som magiskt ger dig superkrafter. Visst camber hjälper när du svänger då skidan naturligt vill trycka tillbaka då den laddas upp som en fjäder men när du hoppar så kör du inte direkt Super-g svängar för att få extra höjd. Längden är som sagt en smaksak.. men jag rekommenderar starkt 179an då rockern kommer ge dig mindre yta att landa på. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Parkskida längd? Pjäxköp
Tillbaka
Topp