Parkskida med goda pistegenskaper!

Wezi

Medlem
Jag är på jakt efter en skida som ska fungera lika bra i parken som i pisten, jag har aldrig riktigt åkt på ett par rena pistskidor då jag gick över från bräda till twintips direkt så därför känner jag inget direkt behov av en superpist-skida då jag tycker de flesta twintipsen fungerar bra i pist.

Men nu tänkte jag fråga er friiåkningsmedlemmar om ni har några bra tips på en twintip som är lätt och fin i park och bra carv i pisten. Den behöver inte vara så bred så jag kan åka offpist för det har jag en renodlad puderskida med en midja på 133 mm.

Jag är 189-190 lång och väger mellan 77-82 kg och har väl blivit en relativt bra skidåkare, dock självlärd så tekniken skulle väl kunna slipas lite.

Dom skidorna jag har tittat på i förväg är: Salomon 1080 Thruster, Rossignol Scratch Ghetto, Goodha 181 och Völkl Wall men vet inte hur en skida med helt symetrisk skärning är i pist..?

Senast ändrad:
Har du prøvat och søka i forumet?

EDIT: Æger førresten ett par K2 Public Enemy, funkar væl ganska ok som allround. Fast kør numera lite av både pist och park och im princip aldrig på PE:n længre.

Senast ändrad:
Om du vill ha en parkskida med bra pist egenskaper så skall du kanske inte ha en med 30 meters svängradie?

Några exempel som är bra: Scott https://www.freeride.se/review/view.php?id=4277
4frnt https://www.freeride.se/review/view.php?id=4029
Extrem https://www.freeride.se/review/view.php?id=4039
Line https://www.freeride.se/review/view.php?id=4003 (alla lineskidor är goá i pist)
Movement https://www.freeride.se/review/view.php?id=4115
Völkl https://www.freeride.se/review/view.php?id=4012

Har testa alla dessa och de funkar oki i pist men du kommer aldrig få en parkskida att ha samma bett som en renodlad pistskida. Köp hellre 2 begagnade skidor.

//H

Köpte själv ett par Salomon 1080 Foil förra säsongen och den går som ett skott i pisten. Snabb, stabil och greppig på hård underlag. Fantastisk rolig att åka på!

poc sa:
Köpte själv ett par Salomon 1080 Foil förra säsongen och den går som ett skott i pisten. Snabb, stabil och greppig på hård underlag. Fantastisk rolig att åka på!
Vad åkte du på för underlag då? Vad har du åkt på för skidor förrut? Så upplever inta jag dom iaf. Fladdriga när det går undan och är hårt. (skumkärna oxå)

//H

Jag tycker att rossignol scratch är sköna i pisten för att vara twintips. dock har jag inte provat så många andra i pisten. o så har jag bara kört 05/06 modellen, och 07an är ju annorlunda med weight reduce system o grejer.

Nja jag vet inte. Men att påstå att FOIL är bra i pist låter som ett helgrån. Är ungefär som att säga att monster 103 är bra i storslalom. Pröva en riktigt pist skida och jämför efter det.

//H

Lika kul där oxå. Jämför den med en pist skida. Har du åkt på någon annan skida du kan jämföra med?

//H

varför ska man jämföra den med en pistskida? det är ju twintip han vill ha.

Hmm ja med en pist skidas egenskaper står det ju eller hur? Och med hans vikt så är P3 för mjuk och dålig i pisten eller?

//H

Hasse sa:
Hmm ja med en pist skidas egenskaper står det ju eller hur? Och med hans vikt så är P3 för mjuk och dålig i pisten eller?

//H
04/05(?) P3, de svart/röda är förmodligen den bästa pistskidan som har gjorts när det gäller twintips (den var hård, tung, lång och vridstyv. Jag älskade den). Efter den så har dom tyvärr blivit sämre.

Jo men tror han inte vill ha en skida från 04/05. Menar årets modell så klart...

//H

NEEEEJ den svart/röda P3:en är värdelös i pist. om man kör på 181 alltså. den fladdrade sönder när jag provade den, vågade knappt åka pist med dom för att det var så äckligt.

Jag hade en pistskida tidigare, K2 Apache, de var kortare och smalare och var lite mer snabbsvängda och lättåkta än Foilen är, men generellt tycker jag ändå att Foilen är roligare att åka på än mina K2 var.

Sen finns det säkert bättre skidor än Foil, men jag är nöjd med dom iallafall.

sweetpeace har en poäng, ingen idé att jämföra med pistskidor när det inte är det som Wezi vill ha.

jag tänkte på 05/06 modellen...den tyckte jag var bra i pist och inte särskilt mjuk. Den vet jag även fick väldigt bra betyg i pisten av åka skidors testare.

Iofs så kanske dom har ändrats totalt på senare år, vad vet jag.

Hasse sa:
Jo men tror han inte vill ha en skida från 04/05. Menar årets modell så klart...

//H
Nej jag vet, sa bara som det var.

Och Huggybear, den fanns inte ens i 181. Så nu är du ute och cyklar. 165-175-185, jag åkte på 185 och den var/är(förmodligen) den bästa twintippen som har gjorts när det gäller pist. (tro mig, jag har åkt mycket pist i mina dagar)

<Tjena>
Jag vill också ha en sådan skida, så jag har kollat runt lite.. K2 Silencer, Goodha 181 och Head mojo 80 ( vet ej dock om dom har gjort en 08 av den )

Lycka till! jag får se till att bevaka denna tråden efter som jag behöver samma hjälp!

//Fibretec

Salomon the dumont är ju hyffsat smal i midjan, borde väl funka OK? inte prövat den själv, nog för att den sägs vara gjord för park osv men någon som provat kanske kan uttala sig om den frågan?

theseb sa:
Salomon the dumont är ju hyffsat smal i midjan, borde väl funka OK? inte prövat den själv, nog för att den sägs vara gjord för park osv men någon som provat kanske kan uttala sig om den frågan?
bara för att den är hyffsat smal behöveer ju inte det betyda att den är bra i pist. självklart borde den väl vara lättare/snabbare att kantra men den är antagligen ganksa mjuk om dom säger att den är renodlad för park.

jag själv prioriterar pistegenskaperna högt i en twintip men vill även ha lite bredare midja än en vanlig pistskida och som samtidigt är lättåkt. för mej visade det sej att liberty sb kändes som ett bra val. du prioriterar ju nu dock inte op´n

lyssna inte på mej men k2 public enemyn sägs vara en bra allroundskida.

Nordica Supercharger Ignition

Grymma både i parken som offpist, relativt breda och tunna men fladdrar ingen ting.

LStevrin sa:
Nordica Supercharger Ignition

Grymma både i parken som offpist, relativt breda och tunna men fladdrar ingen ting.
Ja dom är rätt fina i pisten, alldeles för mycket skärning för att funka bra i parken enligt mig dock. Public Enemy tycker jag är alldeles för fladdriga.
En som "borde" vara bra är Armadas PipeCleaner, det är trots allt bra skär i pipen den är byggd för. Har tyvärr inte provat den dock.

Tillbaka
Topp