Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
passform- randonnee skor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bionicon" data-source="post: 131327"><p>Jag har använt Scarpa TT och XT med Strolz foam innersko i 6 år nu, mest i liftenburet jobb, och Kite kurser, men oxå en del på toppturer. </p><p>Funkar otroligt bra utför, har inget behov för alpin skal längre. Lite stelare att gå i, men ger så pass mycket bättre stöd än termoflex innerskor att det är enda alternativet för mig. </p><p>Iom att termoflexen inte fyller ut lika bra som en formsputad innersko så funkar dom bäst på fötter med mycket volym som klarar att pressa ut termoflex foamen mot skalet. </p><p>Jag har ganska liten volym och högt fotvalv så för mig funkade dom inte alls utför, men otroligt varma e dom. </p><p>Personligen så tycker jag det funkar utmärkt att gå med Stolzen iom. att fötterna inte rör sig speciellt mycket i innerskon även om man går med skalen helt uppknäppta, det minskar risken för skavsår.</p><p>När det gäller formen på skalen så är ju Scarpa smala och höga, medans Garmont är bredare och lägre. jag har blockat Scarpa skalen ca 1gg per år för att få platts med stortårna, nu blir det Garmont i stället som har format skalet mer likt en människo fot med stortårna placerade på innsidan (Scarpas läst liknar mer en damsko!) Den nya Scarpa Tornado skall visst ha större rörlighet i gångläget än TT/XT.</p><p>Om man vill spara vikt så tror jag man skall fokusera på skidorna. Bättre med tunga pjäxor som sitter som gjutet (du vet ju själv skilnaden mellan foam och termoflex) och lätta veka lagg än omvänt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bionicon, post: 131327"] Jag har använt Scarpa TT och XT med Strolz foam innersko i 6 år nu, mest i liftenburet jobb, och Kite kurser, men oxå en del på toppturer. Funkar otroligt bra utför, har inget behov för alpin skal längre. Lite stelare att gå i, men ger så pass mycket bättre stöd än termoflex innerskor att det är enda alternativet för mig. Iom att termoflexen inte fyller ut lika bra som en formsputad innersko så funkar dom bäst på fötter med mycket volym som klarar att pressa ut termoflex foamen mot skalet. Jag har ganska liten volym och högt fotvalv så för mig funkade dom inte alls utför, men otroligt varma e dom. Personligen så tycker jag det funkar utmärkt att gå med Stolzen iom. att fötterna inte rör sig speciellt mycket i innerskon även om man går med skalen helt uppknäppta, det minskar risken för skavsår. När det gäller formen på skalen så är ju Scarpa smala och höga, medans Garmont är bredare och lägre. jag har blockat Scarpa skalen ca 1gg per år för att få platts med stortårna, nu blir det Garmont i stället som har format skalet mer likt en människo fot med stortårna placerade på innsidan (Scarpas läst liknar mer en damsko!) Den nya Scarpa Tornado skall visst ha större rörlighet i gångläget än TT/XT. Om man vill spara vikt så tror jag man skall fokusera på skidorna. Bättre med tunga pjäxor som sitter som gjutet (du vet ju själv skilnaden mellan foam och termoflex) och lätta veka lagg än omvänt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
passform- randonnee skor
Tillbaka
Topp